Bergens
Tidende, 07.06.2011
Beethovens cellosonater
Truls Mørk, cello
Håvard Gimse, piano
Håkonshallen
Truls Mørk og Håvard Gimse i sublimt samspill
Alle Beethovens sonater for cello og klaver pluss de tre
variasjonsstykkene? Framført i løpet av to konserter? Det høres ut som et
typisk festival-stunt, en musikalsk «event». Men så var det altså Truls Mørk og
Håvard Gimse som hadde satt disse verkene på programmet i Håkonshallen torsdag
og fredag kveld. Og da ble det noe helt annet – ikke Beethoven som «event», men
en skikkelig musikalsk begivenhet der to store kunstnere i sublimt, innforstått
samspill la fram verkenes stofflige overflod og avdekket stadig nye lag og
dimensjoner i Beethovens univers.
Disse celloverkene er skrevet over en periode på 20 år, og
de rommer alle de sentrale momentene i Beethovens musikalske utvikling, fra
ungdommens kjekke virtuositet til de siste årenes innadvendte refleksjoner over
den absolutte musikkens problemer. På et vis var det altså den «totale»
Beethoven som ble framført disse to kveldene. Og ikke bare i snever
musikkhistorisk forstand. For Mørk og Gimse prøvde samtidig ut en rekke ulike
tolkningsmuligheter innen for de gitte historiske rammene.
Sett utenfra virker de to musikerne ganske forskjellige.
Mørk sitter sitrende konsentrert og spiller med blikket innstilt på
uendeligheten; Gimse er i konstant bevegelse, lyttende, eksperimenterende. Men
når det gjelder oppfattelsen av Beethoven er de helt samstemte.
I de to første sonatene satset de på maksimale kontraster
mellom førstesatsenes ekspressive, langsomme innledning og det etterfølgende
allegro-avsnittet , og satte så trumf på i andresatsene som ble spilt funklende
virtuost i et forrykende tempo, helt på kanten av stupet. De tre
variasjonsstykkene som var plassert midt i konsertene, ble spilt kjepphøyt og
fandenivoldsk med fin sans både for Beethovens humor og for hans mer
melankolske, inderlige sider.
Og så var det de to siste sonatene da. Og spesielt nr. 5 som
avsluttet fredag kveld – igjen med maksimale kontraster i stemning og tempo. I
den siste satsen økte og økte Mørk den musikalske temperaturen i den uendelige,
langsomme, nesten ubevegelige melodilinjen – «con molto sentimento d'affetto»,
med stor følelse av hengivenhet – og slo så brått over og ga sammen med Gimse
en nærmest røntgenaktig gjennomlysning av det fugerte allegro-avsnittet slik at
et av Beethovens mest kompromissløst abstrakte stykker musikk plutselig ble
klart og innlysende. Og da var det ikke mer å si. Vi dro hjem. En musikalsk
begivenhet rikere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar