Bergens
Tidende, 05.26.2011
Igor Stravinsky: Oedipus Rex
Regi: Eirik Stubø
Dirigent: Baldur Brönnimann
Kormester: Håkon Matti Skrede
KorVest
Bergen Filharmoniske Orkester
Den Nye Opera
Grieghallen
Den Nye Opera presenterer Eirik Stubøs tolkning av Stravinskys Oedipus Rex
Oedipus Rex, Igor Stravinskys og Jean Cocteau versjon av
Sofokles’ tragedie, skulle vært en opera, men ble et «opera-oratorium». I den
tolkningen som Eirik Stubø presenterte i Grieghallen i går, følger han langt på
vei Stravinskys anvisninger om hvordan denne genrekrysningen bør framføres.
Scenebildet er et nakent rom der kor og solister det meste
av tiden står som levende statuer på rekke i forgrunnen. Nye personer som
introduseres i handlingen, trer et skritt fram og synger deklamerende ut mot
publikum, ikke mot hverandre. Bevegelser og gester er holdt på et minimum. Det
harde, kalle rommet og den nedstrippete regien skaper avstand og får historien
om kong Ødipus til å framstå som et monumentalt, grusomt ritual. Nettopp slik
Stravinsky ønsket det.
Stravinsky og Cocteau understrekte i tillegg historiens
fortidighet ved med mellomrom å la en moderne «konferansier» kledd i smoking
komme inn på scenen og forklare publikum hva den uforståelige latinske teksten
betyr og hva som kommer til å skje i det følgende. Kanskje Stubø også burde ha
fulgt denne anvisningen? Nå leser Ingeborg Raustøl i stedet Jon Fosses
gjendiktning av Fortellerens tekst fra en plass midt i ensemblet, og selv om
framførelsen hennes er flott og kraftfull, mister Stubø med dette grepet muligheten
for å la den nåtidige konferansieren skyve enda et lag inn mellom den fortidige
historien og det nåtidige publikum.
På grunn av den spartanske sceniske framstillingen er det
musikken som står i sentrum – også dette i god overensstemmelse med Stravinskys
ønsker. Ved framførelsen i går imponerte herrene fra Kor Vest med stort,
dramatisk uttrykk og en intensitet som holdt seg oppe fra de første taktene og
helt fram til den avsluttende avskjed med den blinde Ødipus. Og dirigenten
Baldur Brönnimann ga sammen med BFO en glødende tolkning av orkestersatsen som
fikk alle kollisjonene mellom de modernistiske og arkaiserende elementene i
Stravinskys fargesprakende partitur til å stå knivskarpt.
Blant solistene utmerket finske Tuija Knihtilä seg som en
flott, ekspressiv Iokaste, og den kanadiske tenoren Gordon Gietz som ble kastet
inn i forestillingen for et par dager siden, var en tilfredsstillende Ødipus.
Og blir sikkert enda bedre ved forestillingen i morgen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar