Musikkommentar, Bergens
Tidende, 04.05.2011
Jeg har en venn som
førte en ganske streng politikk ved middagsbordet da barna bodde hjemme.
Regelen var enkel: Når familien spiste middag, var det forbudt å høre musikk.
Begrunnelsen hans var at det ikke er mulig å bruke flere sanser samtidig, at
barna altså ikke ville kunne smake og nyte maten og samtidig høre og nyte
musikken på stereoanlegget.
Begrunnelsen var visst
ikke helt patent. Faktisk er det vel slik at vi mennesker utmerket er i stand
til å bruke alle sanser samtidig. Hvis dette ikke var tilfellet, hadde vi neppe
overlevd som art. Jeg mistenker at min venn brukte et stedfortredende argument,
at det under overflaten lå noe annet som hadde å gjøre med respekt og
oppmerksomhet: Når foreldrene nå hadde anstrengt seg og brukt mye tid og
krefter på å lage en skikkelig middag, ville det være respektløst om barna ikke
konsentrerte all sin oppmerksomhet om nettopp dette. Eller kanskje var det
omvendt? Kanskje vennen min mente at musikk er en så viktig sak at det er
respektløst å bruke den som akkompagnement til noe så hverdagslig som å spise
middag.
Jeg tenkte på dette
her om dagen da jeg ble spurt om hva som er den beste påskemusikk. Det er ikke
vanskelig å svare på et slikt spørsmål. For det er jo mye musikk, mye stor og
viktig musikk, som er skrevet nettopp til denne anledningen. Bachs pasjoner for
eksempel. Eller hans påskeoratorium. På samme måte som det finnes mye god
julemusikk skrevet av de store komponistene. Likevel: Er dette egentlig
«påskemusikk» eller «julemusikk»? I moderne forstand?
Ta Bachs
Mathhæus-pasjon som eksempel. Den var beregnet til å skulle framføres i kirken
i løpet av helligdagene. Det er et komplekst verk med mange deler og lag. Den
minner om en opera når den gjenforteller lidelseshistorien med solister i
rollene som Jesus og Pilatus osv. Og innimellom kommer det instrumentale
mellomspill og arier og koraler som kommenterer og utdyper og fortolker
historien.
I dag, mange
århundrer etter verket ble skrevet, hender det selvsagt at vi hører det live,
med full oppmerksomhet, i en kirke eller ved en konsertframførelse. Men
vanligvis hører vi det på plate. Og det er sjeldent vi retter all oppmerksomhet
mot musikken. Den er der bare, i rommet. Den klinger i bakgrunnen samtidig med
at vi gjør andre ting. Dekker bord. Passer lammesteken.
Vi hører
påskemusikken. Men hører vi den skikkelig? Hører vi den med all den respekten
og oppmerksomheten som et verk av disse dimensjonene krever – og
fortjener?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar