Bergens
Tidende, 04.05.2011
A Tribute to the Northern Winds
Tine Thing Helseth, trompet
Ole Kristian Ruud, dirigent
Forsvarets Stabsmusikkorps
Simax Classics
Nordisk blåsermusikk på ny plate med Forsvarets Stabsmusikkorps
Forsvarets forskjellige blåserkorps spiller mye interessant ny musikk. Av og til blir det plater av det. For eksempel den surrealistiske
«Bad News from the Desert», en samling elleville musikalske påfunn signert
James Clapperton, Knut Vaage og Jon Øivind Ness som Forsvarets Musikkorps
Vestlandet ga ut for et par år siden. Eller «Frisk pust», platen der Forsvarets
Stabsmusikkorps og Eikanger-Bjørsvik Musikklag spilte komposisjoner av Torstein
Aagaard-Nilsen og en rekke andre, norske samtidskomponister.
«A tribute to the Northern Winds» er det nyeste tilskuddet
til denne delen av diskografien. Her er det igjen Forsvarets Stabsmusikkorps
som er i ilden, denne gang med Ole Kristian Ruud som dirigent og med musikk av
nordiske komponister.
Bortsett fra en festlig, romantisk ouverture av Hugo Alfvén
fra 1909, kan repertoaret på platen betegnes som samtidsmusikk – hvis man da
bruker ordet i litt vid betydning. Likevel er det snakk om eldre musikk både
målt i tid og – ikke minst – i stil. Den danske komponisten Ole Schmidt er
representert med sin «Hommage à Stravinsky» (1985), en tittel som på et vis
karakteriserer hele prosjektet. For det meste av musikken på platen er nettopp
forankret i den fritonale, neo-klassiske tradisjonen som var knyttet til
Stravinskys navn på 1930-tallet. Gode eksempler i så måte er Egil Hovlands
«Festivalouverture» (1962) og «Fanfare og Koral» (1966). Også de to finske
bidragene, Aulis Sallinens «The Palace Rhapsody» (1997) og Jukka Linkolas
trompetkonsert nr. 2 (1993), beveger seg smidig og ledig omkring i dette
musikkhistoriske området.
Framførelsen av disse verkene er nettopp så profesjonell som
man forventer seg av Forsvarets blåserkorps. Her er stålblanke klanger og
sylspiss presisjon. Her er en dynamisk rekkevidde som strekker seg fra det
knapt hørbare til de voldsomste metalliske utblåsningene. Og Tine Thing Helseth
er en formidabel solist i Linkolas spreke trompetkonsert, det lengste verket på
platen.
For de som kanskje synes at all denne kantete, fritonale
musikken blir i meste laget, kommer det en morsom overraskelse til sist med
«Stabsarabesque», en «arabisk»-klingende lydsalat av sitater og parodier med
innslag av rock og funk skrevet til Stabsmusikkorpset i 1974 av Olav Anton
Thommessen – som med dette verket introduserte den musikalske postmodernismen i
Norge. I en bredere offentlighet ble verket først kjent tre år senere da han
arrangerte det for symfoniorkester og kalte det «Barbaresk».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar