Bergens
Tidende, 11.05.2011
«Wach Auf!»
Poing og Maja Ratkje
Øra Fonogram
Poing og Maja Ratkje demonterer gammel revolusjonsmusikk
I det som en gang var Øst-Berlin, selger turistbutikkene suvenirer
fra DDR – plakater, leker, sangbøker trykt på dårlig papir, uniformer og
medaljer, flagg, buttons med riksvåpenet eller hammer og sigd osv. Enkelte av
tingene stammer fra tiden før muren falt. Det meste er moderne kopier, laget
spesielt til formålet, til turister som kjøper tingene med tongue-in-cheek, men
som senere drar hjem og kanskje bruker dem til å signalisere en viss ubestemt
radikalisme.
Det er noe veldig postmoderne over disse butikkene og
kundene deres, over ironien som ikke er helt alvorlig ment, dyrkelsen av
kitschen som bikker over i camp-estetikk, den uavklarte nostalgien.
Det første inntrykket av Poing og Maja Ratkjes «Wach Auf!» er
at de opererer i samme felt, at de legger opp til samme type nostalgisk
turisme. Platen som er et resultat av deres tiårige samarbeid om «Rød natt til
1. mai»-konsertene i Oslo, har brunrøde farger på coveret og en typografi og et
design som peker rett bakover til 1920-tallets sovjetiske konstruktivisme. Og
på repertoaret står en salig blanding av gamle arbeidersanger, DDRs og USSRs
nasjonalhymner, musikk av Kurt Weil og sanger av Brecht og Rudolf Nielsen. Det
hele tidsriktig akkompagnert av trekkspill, ståbass og saksofoner.
Men så var det selve framføringen da – som på sett og vis
demonterer hele det nostalgiske prosjektet. Ratkje følger i utgangspunktet
tradisjonen fra Lotte Lenya når hun synger Brecht-sangene, men så tar hun av og
presser stemmen og musikken opp og ut i helt andre retninger. Og slik er det
gjennom hele platen. Intet blir spilt eller sunget straight. Det gamle
musikalske materialet blir dekonstruert, brudd ned, satt inn i nye sammenhenger
eller overleiret av nåtidig improvisasjonsmusikk. Brecht-sanger forvandles til
klezmermusikk. «Revolusjonens røst» framføres som insisterende marsj
akkompagnert av en enkelt, urokkelig akkord. Og inn imellom hører man lyden av
en gammel platespiller og sitater fra nær og fjern.
Med sin Brecht’ske Verfremdungs-strategi klarer Maja Ratkje
og de tre musikerne i Poing å holde klarsynt distanse til materialet og
understreke dets historiske karakter. Om
de også på denne måten klarer å bruke materialet til å skape «et innbydende
alternativ til den egosentriske, postmoderne kapitalismen og liberalismen», som
de antyder på coveret, er nok et mer åpent spørsmål.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar