Bergens
Tidende, 13.11.2011
Verk av Beethoven, Maja Ratkje og Grieg
Engegårdkvartetten
Troldsalen
Musikalske kollisjoner på Engegårdkvartettens konsert i Troldsalen
Programmet startet med Beethovens strykekvartett nr. 11, op.
95 og sluttet med den eneste kvartetten Grieg noensinne fullførte, op. 27 i
g-moll. Og inn imellom kom da Maja Ratkjes «Between Lead and Light» som er
skrevet i år, i løpet av de siste månedene. Selve oppsettet har
Engegårdkvartetten prøvd før. Deres to plater på 2L skyver på samme måte en
moderne komposisjon inn mellom to klassiske strykekvartetter.
Sammensetning av gammel og ny kvartettmusikk virker kanskje
ikke helt opplagt eller innlysende, musikkhistorisk sett, men den fungerer i
det minste veldig godt på platene. Og den fungerte også godt på konserten i
Troldsalen i går.
Man skulle umiddelbart tro at de 200 årene som skiller
Beethovens og Maja Ratkjes verk fra hverandre, ville skape sprik og
uovervinnelige musikalske kontraster. Men slik Engegårdkvartetten spilte dem,
oppsto det tvert imot en interessant musikalsk og musikkhistorisk dialog på
tvers av århundrene. Det var Beethoven som satte rammene. Hans op. 95 er hans
siste kvartett før de «sene», «gale» verkene. Selv kalte han den for «quartetto
serioso». Og den er det – en kort, ekstremt komprimert, alvorlig kvartett. Som
Engegårdkvartetten spilte uten forsøk på å dempe de interne konfliktene i
verket. Her var ingen egal, rund, wienerklassisk klang, men en frisk diskusjon
mellom fire egenrådige stemmer, et rått, dramatisk uttrykk som understreket
Beethovens radikalitet og de grunnleggende melodiske og harmoniske spenningene
som driver verket.
Ratkjes korte strykekvartett har ikke samme kompleksitet og
radikalitet. Naturligvis, hadde man nær sagt. Verket er en serie komprimerte
musikalske episoder og gester og virker umiddelbart noe usammenhengende og
retningsløst. Men hørt med Beethoven som bakgrunn skjønner man at «Between Lead
and Light» også kan forstås som et spill med strykekvartettens tradisjonelle
former formulert i et senmodernistisk tonespråk.
Etter pausen var det da Griegs op. 27. Igjen et radikalt
verk, et eksperiment med harmonikk og form som peker fram mot noe som først
skulle komme i det følgende århundre. Og mens det hittil hadde vært Arvid
Engegård og Atle Sponbergs fioliner som drev framføringen, skjedde det nå en
forskyving av det musikalske sentrum. Den sterke bratsjisten Juliet Jopling tok
styringen og ledet Engegårdkvartetten gjennom verket med rytmisk markert
understreking av alle de folksy, dansante momentene i Griegs musikk. Og med
Adrian Brendels formsikre, ekspressive cello som autoritativ forteller i
andresatsens Romanse.
Stor applaus. Som ekstranummer den intense adagioen fra
Bartoks femte strykekvartett.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar