Musikkommentar, Bergens
Tidende, 16.11.2011
Her om dagen fikk jeg en telefon fra en leser som ville vite
hvor jeg kjøper platene mine. Hva gjør vi, vi som bor i Bergen der det ikke
lenger finnes skikkelige butikker med klassisk musikk? – spurte han. Vel, det
korte svaret er: Vi må gå på nett. Og det er ikke bare vi i Bergen som må gjøre
det. Overalt i verden blir de gammeldags, velassorterte platebutikkene nedlagt i
rasende tempo. Den som i dag vil ha nye plater på cd-spilleren, må ha nettadgang
og kredittkort. Og tid til å orientere seg og til å sammenligne priser. La meg
gi et par eksempler – som samtidig kan være et litt lengre svar på spørsmålet
om hvor jeg kjøper platene mine.
Ta månedens utgivelser fra de store internasjonale selskapene
og fra mindre skandinaviske selskaper av typen Simax og BIS. Et par av disse
nye platene kan man kjøpe på selskapenes egne nettsteder, men langt fra alle selskaper
har et slikt tilbud. Da må man gå til en nettbutikk, for eksempel norske Platekompagniet
– men så snart det ikke dreier seg om populærmusikk, er utvalget ytterst
begrenset der i gården. En rask opptelling viser at de bare kan levere en
tredel av de nye klassiske platene.
Da er det bedre napp på CDONs norske nettsted. Her finner man
det meste. Men så var det prisen, da. Man skal ikke surfe lenge på nettet før man
skjønner at det lønner seg bedre å handle internasjonalt. Store nettbutikker av
typen Amazon har alt man leter etter. De er raske og effektive: Platene kommer
i postkassen i løpet av et par hverdager. Og prisene er veldig hyggelige.
Plater som i norske nettbutikker koster 170 kr., får man ute i verden for omkring
100 kr., inklusive frakt.
I tillegg har de internasjonale butikkene ofte
spesialtilbud. Her om dagen var jeg for eksempel innenom nettstedet Presto
Classical og kjøpte en boks med Endellion-kvartettens fine innspilling fra 2008
av alle Beethovens strykekvartetter – 10 cd’er for 180 kr! Ikke bare er dette vanvittig
billig, prisen er i tillegg nærmest skreddersydd til momssystemet vårt. For hvis
den samlede ordren, eksklusive frakt, hadde vært over 200 kr, måtte jeg betale
moms av både plater og frakt. Pluss at Posten tar 70 kr for å trekke momsen.
Pluss at Beethoven da ville bli liggende på Postens lager i Oslo i en uke eller
mer. Det lønner seg med andre ord å holde innkjøpene sine under 200 kr.
Å gå på nett er ikke like hyggelig som å komme inn i en virkelig
butikk der personalet kjenner deg og vet hva slags musikk du liker. I
nettbutikken er det ingen eksperter til å veilede deg. Du må selv holde deg
orientert om hva som skjer på musikkfeltet. Til gjengjeld er det blitt betydelig
billigere å kjøpe plater, og betydelig enklere å forfølge sine musikalske
særinteresser. Hvor lenge denne idyllen varer, er det ingen som vet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar