Musikkens pris

Musikkommentar, Bergens Tidende, 16.11.2011

Her om dagen fikk jeg en telefon fra en leser som ville vite hvor jeg kjøper platene mine. Hva gjør vi, vi som bor i Bergen der det ikke lenger finnes skikkelige butikker med klassisk musikk? – spurte han. Vel, det korte svaret er: Vi må gå på nett. Og det er ikke bare vi i Bergen som må gjøre det. Overalt i verden blir de gammeldags, velassorterte platebutikkene nedlagt i rasende tempo. Den som i dag vil ha nye plater på cd-spilleren, må ha nettadgang og kredittkort. Og tid til å orientere seg og til å sammenligne priser. La meg gi et par eksempler – som samtidig kan være et litt lengre svar på spørsmålet om hvor jeg kjøper platene mine.

Ta månedens utgivelser fra de store internasjonale selskapene og fra mindre skandinaviske selskaper av typen Simax og BIS. Et par av disse nye platene kan man kjøpe på selskapenes egne nettsteder, men langt fra alle selskaper har et slikt tilbud. Da må man gå til en nettbutikk, for eksempel norske Platekompagniet – men så snart det ikke dreier seg om populærmusikk, er utvalget ytterst begrenset der i gården. En rask opptelling viser at de bare kan levere en tredel av de nye klassiske platene.

Da er det bedre napp på CDONs norske nettsted. Her finner man det meste. Men så var det prisen, da. Man skal ikke surfe lenge på nettet før man skjønner at det lønner seg bedre å handle internasjonalt. Store nettbutikker av typen Amazon har alt man leter etter. De er raske og effektive: Platene kommer i postkassen i løpet av et par hverdager. Og prisene er veldig hyggelige. Plater som i norske nettbutikker koster 170 kr., får man ute i verden for omkring 100 kr., inklusive frakt.

I tillegg har de internasjonale butikkene ofte spesialtilbud. Her om dagen var jeg for eksempel innenom nettstedet Presto Classical og kjøpte en boks med Endellion-kvartettens fine innspilling fra 2008 av alle Beethovens strykekvartetter – 10 cd’er for 180 kr! Ikke bare er dette vanvittig billig, prisen er i tillegg nærmest skreddersydd til momssystemet vårt. For hvis den samlede ordren, eksklusive frakt, hadde vært over 200 kr, måtte jeg betale moms av både plater og frakt. Pluss at Posten tar 70 kr for å trekke momsen. Pluss at Beethoven da ville bli liggende på Postens lager i Oslo i en uke eller mer. Det lønner seg med andre ord å holde innkjøpene sine under 200 kr.

Å gå på nett er ikke like hyggelig som å komme inn i en virkelig butikk der personalet kjenner deg og vet hva slags musikk du liker. I nettbutikken er det ingen eksperter til å veilede deg. Du må selv holde deg orientert om hva som skjer på musikkfeltet. Til gjengjeld er det blitt betydelig billigere å kjøpe plater, og betydelig enklere å forfølge sine musikalske særinteresser. Hvor lenge denne idyllen varer, er det ingen som vet.

Ingen kommentarer: