Storyteller
Tine Thing Helseth, trumpet
Håvard Gimse, klaver
Dirigent: Eivind Aadland
Royal Liverpool Philharmonic Orchestra
EMI Classics
10
tenThing
EMI Classics
Tine Thing Helseth i nye omgivelser
Hun holder høyt tempo for tiden, Tine Thing Helseth. I mai
skrev hun kontrakt med EMI, og bare et halvt år senere blir hun nå lansert
internasjonalt med hele to plater. På den første, «Storyteller», er hun solist
med Royal Liverpool Philharmonic Orchestra dirigert av Eivind Aadland. På den
andre, «10», spiller hun med brassensemblet tenThing som hun har drevet
parallelt med solokarrieren de siste årene.
«Storyteller» er en plate som demonstrerer alle de
kvalitetene vi kjenner fra Helseths konserter og norske plater – den totale
beherskelsen av instrumentet, den gjennommusikalske fraseringen, den sømløse
bevegelsen opp og ned mellom alle registre. For ikke å snakke om tonen hennes –
varm og mørk i dybden, myk og bøyelig som et flygelhorn i mellomregistret og
med blendende stråleglans når hun springer opp og uanstrengt smeller til i
høyden. Alt i alt en blankpolert, plettfri innspilling. Teknisk sett.
Men så var det repertoaret da. «Storyteller» består av
stykker som opprinnelig er skrevet for sangstemme, og som Helseth her framfører
i mer eller mindre heldige transkripsjoner og arrangementer. Best fungerer en
liten Kurt Weill-song fra 1930-tallet, og den spanskinspirerte «Les Filles de
Cadiz» av Delibes. Resten er stort sett svisker og encores fra den populære del
av vokalrepertoaret. Og de fleste av dem har ikke har hatt godt av å bli
overført til trompet. Eneste lengre verket på platen er en versjon av Griegs
Haugtussa (op. 67) for trompet og klaver – som jeg gjerne skulle vært foruten.
Da EMI skrev kontrakt med Helseth i vår, uttalte sjefene at
hun har potensial til å gå ut over trompetistenes kjernerepertoar og nå «et
bredere publikum i Europa, Asia og Nordamerika». Det er nok korrekt at en
utgivelse som «Storyteller», med sine ultrakorte, musikalske knallperler
beregnet til enkeltvis nedlasting fra nettbutikkene, er hva som må til for å
ramme det helt store publikum i dag. Men man blir uunngåelig litt bekymret for
hvordan det skal gå med kunstneren Tine Thing Helseth i tiden framover.
Jeg for min del har hatt mer fornøyelse av å høre «10». Her
er det lengre, mer sammenhengende verk og også bedre samsvar mellom verk og
format. De ti messingblåsere presenterer for eksempel spretne, typeriktige
utgaver av nederlandske Jan Koetsiers «Brass Symphony» (op. 80) og Kurt
Weills «Dreigroschenoper Suite», to verk
med røtter i mellomkrigstidens tyske Neue Sachlichkeit. Og de smeller til med
effektive messingtranskripsjoner av Albéniz' «Suite Espanõla» og Bizets
Carmen-suite.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar