Bergens
Tidende, 09.11.2011
Rio
Keith Jarrett
ECM
Keith Jarrett tilbake med ny, munter soloutgivelse
Forrige soloutgivelse var trippelplaten «Testament» fra
2009. Den gang fortalte Keith Jarrett åpenhjertig i tekstheftet om
samlivsbrudd, skilsmisse og tung, svart depresjon. Mange trodde at «Testament»
skulle bli hans testamente, hans siste plate. Men nå, to år senere, er han
tilbake i full vigør med en ny soloutgivelse, dobbelt-cd’en «Rio» med
liveopptak fra en konsert 9. april i år i Rio de Janeiro. Og denne gang er det
ingen personlige bekjennelser i tekstheftet, bare helt sparsomme opplysninger
om hvem som har produsert platene. Og så, jo da, i forbifarten «special thanks»
til Akiko Yamazaki, hans nye kjæreste.
Depresjonen er forbi. Humøret er høyt, så høyt at Jarrett
har klart å overtale ECMs Manfred Eicher til å oppgi den svart-hvite estetikken
og for en gangs skyld utgi en plate med muntre farger på coveret.
De femten unavngitte improvisasjonene på «Rio»-platene
følger den opprinnelige konsertens to avdelinger. Første avdeling åpner med tre
forløp som så å si markerer de musikalske rammene. Først et nervøst, fillette
stykke musikk spilt i et halsbrekkende rask tempo som økes flere ganger
underveis – man aner Ligetis hurtige etyder som en inspirasjon i bakgrunnen. Så
en langsom improvisasjon med klanglige assosiasjoner i retning av Debussy og
fransk impresjonisme. Og nummer tre: mellomtempo, lange, uregelmessige
bop-aktige linjer over en markert bass i venstre hånd. Publikum i salen går
helt av hengslene. Dette er jazzpianisten Keith Jarrett slik vi kjenner ham fra
platene med Standards-trioen
I resten av første avdeling og i resten av konserten beveger
Jarrett seg ofte inn i tilsvarende jazzlandskaper med rikt harmoniserte
ballader og karakteristiske gospelaktige improvisasjoner basert på dype
ostinater i venstrehånd. Og jammen om det ikke også kommer en skikkelig blues –
det er lenge siden sist vi hørte ham spille noe slikt. Men innimellom kommer
det flere stykker som peker vekk fra jazzen, i retning Debussy, Alban Berg,
Ligeti og andre skikkelser fra forrige århundres kunstmusikk. Pluss at
konsertens ekstranummer er en romantisk lied med et trillende akkompagnement
som kunne vært skrevet av Schumann.
«Rio» er en sammensatt plate, en plate som uten tvil vil
reise det gamle spørsmålet om hva det egentlig er Jarrett spiller – er det
jazz, er det samtidsmusikk, er det …? Og nå som før er det vanskelig å gi et
entydig svar. For Jarrett er jo nettopp noe midt i mellom, en musikalsk
eklektiker som samler sammen elementer fra nær og fjern. Det er hele tiden noe
på «Rio» som man synes man gjenkjenner fra andre sammenhenger, det er sitater,
det er parafraser, der er hommages til kjente stilarter og genrer. Men først og
fremst er det improvisasjonskunst på det aller høyeste nivået. Og en
bearbeidning i nået som smelter alle de forskjelligartete elementene sammen til
musikk som bærer Keith Jarretts umiskjennelige stempel.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar