Bergens
Tidende, 04.06.2010
Vilde Frang, fiolin
Christian Ihle
Hadland, piano
Festspillene
Håkonshallen
Tidlig og sen romantikk – og Bartók innimellom
Det var romantisk
musikk på programmet i går kveld da Vilde Frang holdt konsert i Håkonshallen.
Først Schuberts fiolinsonate i A-dur (D. 574), den eneste han skrev for dette
formatet, et underholdende, melodisk verk som Frang formet med sangbare
melodiske linjer, fine markeringer av rytmiske aksenter og med store,
eksplosive utladninger i de raske satsene.
Men hvis man bare
hadde hørt dette ene verket, ville man ha gått hjem med en helt feil
oppfattelse av musikeren Frang. For det likefremme, organiske uttrykket i
Schubert-sonaten er bare ett aspekt av hennes allsidige fiolintalent – noe som
ble tydelig da hun umiddelbart etter gikk alene på scenen og ga en skarp,
ekspressiv – og teknisk kontrollert – tolkning av Bartóks sonate for solofiolin
(Sz. 117). Bartók skrev den som en slags hyllest til Bach – førstesatsen har
chaconne-karakter, andresatsen er en firestemmig fuga osv. Det klinger som
Bach; det er ekkoer av barokk fiolinteknikk i alle fire satser; og likevel er
dette noe helt annet. Annerledes, nåtidig musikk – og i Frangs autoritative,
suverene tolkning musikk som er like sterk og overveldende som Bachs gamle
sonater og partitaer for solofiolin.
Konserten sluttet
med romantikk av det sene slaget – en fiolinsonate signert Richard Strauss,
hans op. 18. Schuberts tidligromantiske sonate som innledet konserten, hadde
tittelen «Duo» for å understreke at fiolinen og klaveret var tenkt å skulle
være jevnbyrdige partnere, men denne betegnelsen passet for så vidt langt bedre
på den avsluttende Strauss-sonaten der Christian Ihle Hadland for alvor kom i
sentrum av begivenhetene og ikke bare støttet Frang, men også ga henne aktivt
motspill i en flott, fargesprakende tolkning.
Ekstranummer:
Sibelius – hans «Humoreske» nr. 5 spilt lett og underfundig, med nettopp det
gode humøret som tittelen tilsier.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar