Musikkommentar, Bergens
Tidende, 09.06.2010
Tenk deg en kino der
setene er plassert slik at de fleste tilskuere ikke ser lerretet eller bare så
vidt skimter den aller øverste delen. Og tenk deg i tillegg at kinoens
lydanlegg av og til svikter slik at man ikke får med seg hva skuespillerne
sier. Ville du gå og se film på disse betingelsene? Nei vel?
Men vi som går på
klassisk konsert her i byen, ender temmelig ofte i slike situasjoner. Det blir
spesielt tydelig hvert år under festspillene: Bergen har faktisk ikke lokaler
nok til disse mange konsertene, i alle fall ikke skikkelig velegnete lokaler.
Jo da, vi har
Grieghallen. Kjempegod akustikk og flott amfikonstruksjon med fritt utsyn fra
alle plasser. Og vi har Peer Gynt salen med rimelig akustikk og fritt utsyn fra
oppstigende tilskuerplasser. Og vi har Troldsalen – som riktignok ligger langt
vekk fra sentrum, men som i alle fall scorer høyt på akustikk og utsyn, og som
i tillegg har utsikten over Nordåsvatnet som ekstragevinst.
Men så begynner
problemene. De fleste andre steder i byen må tilskuerne sitte i rekker bak
hverandre på gulvnivå med redusert utsyn. I Håkonshallen er scenen hevet en
smule. Det er ikke noen ideell løsning, men her kan man i det minste se
musikerne. Det er vanskeligere å høre dem av og til. En enkel begeistret
motorsyklist på vei rundt Bergenshus Festning er nok til å drukne musikken i
flere minutter. I Logen er det en tilsvarende scenekonstruksjon og tilsvarende
støyproblemer.
Og så var det
kirkene. De blir flittig brukt som konsertsaler både under Festspillene og
ellers i løpet av året. Men de egner seg ikke til dette formålet. I de fleste
av dem er akustikken god, men hvis man i tillegg vil se musikerne, må man komme
tidlig og kapre seg en plass på de aller første benkeradene eller ved midtgangen.
Pluss at det er problemer med lydisoleringen mange steder.
Jeg misunner ikke
festspilldirektøren som hvert år må prøve å stappe et stort musikkprogram inn i
disse få hulrom. Og det er neppe utsikt til at byen får flere og bedre
konsertsaler i overskuelig framtid. Altså blir det business as usual. Neste år
sitter vi der igjen – på jernharde benker i en kirke der usynlige musikere
spiller et sted i bakgrunnen, i Logen der en spinkel strykekvartett konkurrerer
med syngende Brannsupportere i drift over Torgallmenningen, i Håkonshallen der
en ung sopran blir akkompagnert av innkommende fly som får gulvet til ryste og
rutene til å klirre .
Bare rolig. Vi skal
nok komme. Vi svikter ikke. Vi som liker klassisk musikk er det mest lojale,
mest tålmodige publikum i byen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar