Bergens
Tidende, 02.06.2010
Mozart:
Fiolinsonatene
Wolfgang
Schneiderhan, fiolin
Carl Seemann, klaver
Deutsche Grammophon
Historisk makkerpar med gode Mozart-tolkninger
Da var det
festspilltid igjen. To flotte uker med konserter overalt i byen, både inne og
ute. Og med maratonforestillinger på tre til fire timer. Alle Bachs
Brandenburg-konserter avviklet på en enkelt kveld. Alle hans cellosuiter en
annen kveld. Vi husker tilsvarende opplegg fra tidligere festspill.
Noe av poenget med
slike maratonforestillinger er at de liksom løfter konsertene opp i en annen
divisjon og gjør selve framføringen av musikken til «events». Og «events» må
enhver kulturfestival med respekt for seg selv ha i disse årene. Vi, publikum i
salen, synes det er litt stas med slike konserter. Vi føler oss helt sporty når
vi sitter der og lytter oss igjennom en skikkelig bit av musikkhistorien i
løpet av en enkelt kveld.
Vi kjenner selve
formatet fra vår egen platesamling. Plater som er konstruert som en vanlig
konsert med blandet program, er etter hvert temmelig sjeldne. Cd’enes lange
spilletid har trukket plateprodusentene i retning av det samlede og
heldekkende, mot maratonformatet, den musikalske teppebombingen, mot boksene –
med begge bind av Bachs Wohltemperierte, alle Beethovens symfonier, alle
Schuberts strykekvartetter og så videre.
Den nye boksen fra
Deutsche Gramophon med alle Mozarts fiolinsonater er et godt eksempel på
genren. Det er snakk om en gjenutgivelse av innspillinger fra midten av
1950-tallet med to av selskapets store, gamle stjerner, fiolinisten Wolfgang
Schneiderhan og pianisten Carl Seemann. Altså musikalsk resirkulering – som ikke har kostet selskapet all verden, og
som til og med kan gå hen og gi litt ekstra inntekter.
For all del, dette
er veldig gode tolkninger. Perlman og Barenboim spilte disse sonatene som om
det var romantisk musikk. Tidligmusikkparet Rachel Podger og Gary Cooper
spiller dem med duse farger og myk klang. Makkerparet Schneiderhan og Seeman er
et godt korrektiv til begge holdninger. Hos dem er sonatene helt streit musikk
som spilles nøkternt og omhyggelig, med klassisk måtehold, slik de spilte det
meste av det sentrale repertoaret den gangen på 1950-tallet.
Men kommer jeg til å
sette meg og høre alle disse tre cd’ene fra ende til annen igjen – slik jeg har
gjort det for å skrive denne anmeldelsen? Neppe. Jeg vil trolig ta en enkelt
sonate i ny og ne, kanskje mest av historisk interesse for å gjenoppfriske
minnet om Schneiderhan, huske hvordan han spilte Mozart den gangen. Hadde det
derimot vært snakk om Mozart-maraton i Logen? Det hadde vært noe.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar