Bergens
Tidende, 02.06.2010
Leif Ove Andsnes,
klaver
Det Norske
Kammerorkester
Festspillene
Grieghallen.
Leif Ove Andsnes og Det Norske Kammerorkester med blandet program
Er det et faresignal
at man blir fristet til å bruke ordet «typisk» om et stykke samtidsmusikk, er
det et tegn på at komponisten har funnet seg til rette i et særlig uttrykk, at
rutinen lurer om hjørnet? Kanskje det. I alle fall var det noe veldig typisk
over «La Mattina», danske Bent Sørensens klaverkonsert, som Leif Ove Andsnes og
Det Norske Kammerorkester framførte i Grieghallen i går. Det er noe velkjent,
typisk sørensensk over den musikalske strategien med å legge fram stumper av
noe som minner om eldre musikk og dekke
dem til med lag etter lag av duse orkesterklanger slik at man av og til glemmer
dem inntil de plutselig bryter fram og forsvinner igjen.
Andsnes spilte den
krevende klaverstemmen med upåklagelig teknikk og musikalsk nærvær, men
framførelsen hans kunne vel ikke helt skjule at det er noe utydelig og formløst
ved dette verket.
Det var enda mer
samtidsmusikk på programmet, en liten overraskelse til og med: Lasse Thoresen
hadde nettopp fått Nordisk Råds Musikkpris 2010 for «Opus 42», et vokalverk i
fire satser. Det ble feiret av Nordic Voices som ga en formidabel velklingende
framførelse av førstesatsen – et stykke musikk som opprinnelig var bestilt av
festspillene og som ble urframført for to år siden.
Ellers var det et
ganske blandet program kammerorkestret presenterte. Det startet med en symfoni
signert Carl Philipp Emanuel Bach, et
stykke musikalsk metervare, frisk spilt, uten omsvøp og uten større
overraskelse. Da var det mer å hente i Terje Tønnesen transkripsjon for strykeorkester
av Leoš Janáceks stormfulle strykekvartett nr. 1 «Kreutzer-sonaten». Og til
slutt kom Leif Ove Andsnes tilbake og satte tingene på plass med en robust og
dramatisk versjon av Mozarts klaverkonsert nr. 24. Og da var ingen grunn til å
bruke ordet «typisk».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar