Musikkommentar, Bergens Tidende, 19.04.2014
Det er mye å velge mellom hvis du vil ha klassisk påskemusikk
i ørene i disse dagene. Ved siden av julen er påsken den viktigste høytiden i
den kristne tradisjonen, og alle de store, gamle komponistene – pluss myriader
av de mindre – har bidradd til feiringen. De ti verkene jeg har på spillelisten
min, er bare en ørliten brøkdel av et enormt tilbud.
Georg
PhilippTelemann: Brockes-Passion (1716). Påskemusikk er først og fremst
store vokalverk om Jesu lidelseshistorie og oppstandelse. Disse «pasjonene» bygger
vanligvis på evangelietekstene, men tilføyer friere avsnitt som utdyper begivenhetene.
Telemann brukte for eksempel et samtidig dikt som utmalte Jesu lidelser i de
mest grusomme detaljer. Blant annet derfor har hans Brockes-Passion ikke vært
mye spilt i nyere tid, men det finnes en fin, avdempet versjon med dirigenten René
Jacobs som får frem det beste i verket (harmonia mundi, 2009).
Johann Sebastian Bach:
Matthäus Passion (1727). Dette er den mest ambisiøse og mest teatralske av
Bachs to bevarte pasjoner. Begivenhetene i Jerusalem fremstilles nærmest som i en
moderne opera, og innimellom reflekterer og mediterer to kor og en lang rekke solister
over hendelsene. Nikolaus Harnoncourts innspilling på Teldec (2001) har et
stjernelag av solister og er uten konkurranse når det gjelder dramatikk og
intensitet.
Giovanni Battista
Pergolesi: Stabat Mater (1736). Påskemusikken
har mange undersjangrer som fokuserer på enkelte aspekter av lidelseshistorien.
Et eksempel er «Stabat Mater»-verkene. Det latinske middelalderdiktet om den
sørgende Maria ved korsets fot,
er blitt tonesatt helt siden 1400-tallet, men Pergolesis versjon er kanskje den som best fanger sorgen og klagen i
den gamle teksten. Antonio Pappanos innspilling med Anna Netrebko og Marianna Pizzolato er en god moderne tolkning (Deutsche
Grammophon, 2011).
Georg Friedrich Händel:
Messiah (1741). Nei, Messias er ikke julemusikk. Verket er skrevet til en
påskefeiring, og hovedvekten ligger på lidelseshistorien og oppstandelsen. Mot
forventning har operamannen Händel avstått fra å iscenesette evangeliefortellingen
og lar i stedet kor og solister reflektere over begivenhetene. Verket ble tidligere
fremført med enorme orkestre og kor, men Paul McCreesh og Gabrieli Consort
demonstrerer at det klinger mer inntrengende når det tolkes som minimalistisk
kammermusikk (Archiv Produktion, 2004).
Franz Joseph Haydn:
Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze (1785). Haydn lar Jesu
sju siste ord på korset bli utgangspunkt for sju musikalske meditasjoner.
Verket ble opprinnelig skrevet for orkester, men etter hvert kom det en versjon
for strykekvartett og en for kor. Pluss en versjon for klaver som den gode nederlandske
pianisten Ronald Brautigam innspilte for BIS i 2002.
Richard Wagner:
Parsifal (1882). Mot slutten av Wagners opera vender Parsifal tilbake og
frelser de ulykkelige gralsridderne. Det er Langfredag, dagen da hele verden
gjenfødes – til Wagners himmelstrebende toner. Hans «Langfredagsmusikk» blir
ofte spilt som selvstendig konsertstykke – som vi for eksempel hører det i et
fint, gammelt live-opptak med Wilhelm Furtwängler fra 1951 (Deutsche Grammophon, 2003).
Gustav Mahler:
Symfoni nr. 2 (1888–1894). Symfonien med tilnavnet «Auferstehung», oppstandelse,
forholder seg ikke direkte til evangelietekstene, men er en mer allmenn, musikalsk
refleksjon over døden og muligheten for evig liv. Tilnavnet stammer fra femtesatsen
der kor og solister synger en inderlig tekst om forløsning og gjenoppstandelse.
Riccardo Chaillys innspilling med Concertgebouw-orkesteret er en av de beste av
de nyere versjonene (Decca, 2002).
Pietro Mascagni:
Cavalleria Rusticana (1890). Operaen handler om sjalusi og hevn i en liten
italiensk landsby. Det er påske. Inne i kirken synger menigheten om
oppstandelsen. Heltinnen Santuzza som har syndet, får stå utenfor og synge med.
Og når det er Maria Callas som synger Santuzza, åpner himmelen seg (1953,
gjenutgitt av Naxos i 2006).
James MacMillan:
Seven Last Words (1994). Det skrives fremdeles påskemusikk. Et eksempel er
skotske James MacMillans monumentale korverk om de syv
ordene på korset – en tekstlig og musikalsk collage der sangbare melodilinjer brytes med dissonantiske eksplosjoner. Stephen
Laytons tolkning med Britten Sinfonia er den beste av de foreliggende
innspillingene (Hyperion, 2005).
Sofia Gubaidulina: Johannes-Passion (2000). Et annet eksempel på moderne påskemusikk er Johannes-Passion, skrevet av russiske Sofia Gubaidulina til minne om Bach. Valery Gergiev og Mariinsky Theater Chorus utga en ekspressiv tolkning av verket på Hänssler i 2001.
Sofia Gubaidulina: Johannes-Passion (2000). Et annet eksempel på moderne påskemusikk er Johannes-Passion, skrevet av russiske Sofia Gubaidulina til minne om Bach. Valery Gergiev og Mariinsky Theater Chorus utga en ekspressiv tolkning av verket på Hänssler i 2001.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar