Bergens Tidende, 02.04.2014
Switch
Nils Petter Molvær
Okeh
Frisk luft og store landskap på Nils Petter Molværs nye plate
«Det er ikke noe poeng i å gjenta saker og ting» – sa Nils
Petter Molvær i et intervju for noen år siden. «Jeg vil gjøre noe forskjellig
hver gang jeg spiller». Og mye forskjellig er det blitt i årenes løp. Etter fusjonen
av jazz og techno i «Khmer» (1998), har han vært innom dub, drum ’n’ bass, ambient,
støymusikk og mye mer, noen ganger i egne grupper, andre ganger som gjest, men alltid
på reise i grenselandet mellom genrer, mellom elektrojazz og dansemusikk,
mellom funk og folk. Alltid noe nytt, alltid noe forskjellig.
Men likevel. På et vis har forskjellene mest ligget i omgivelsene.
For har det ikke alltid vært en fast kjerne i Molværs musikk, noe umiskjennelig
«Molværsk», noe vi umiddelbart gjenkjenner uansett hvilke sammenhenger han
opptrer i? For eksempel den luftige, sårbare tonen, den nølende fraseringen, hans
åpenlyse fascinasjon av den sene Miles Davis. Eller hans sans for det sangbare,
evnen til å trekke uendelig lange, vakre melodilinjer ut av selv det mest minimale
materialet.
Alt dette hører vi på «Switch», den nyeste platen – der
omgivelsene igjen er annerledes. Denne gangen er Molvær i selskap med den
allestedsnærværende gitaristen Geir Sundstøl, pianisten Morten Qvenlid og
trommisen Erland Dahlen. En kvartett, altså, men en kvartett der alle musikerne
spiller på drøssevis av instrumenter og betjener all verdens elektronikk. I tillegg
hjelper Jon Marius Aareskjold dem med å programmere alle dingsene.
På Molværs siste plate, «1:1» (2013), spilte han duo med den
tyske techno-legenden Moritz von Oswald. Her ble opptakene ikke redigert i
ettertid. «Man trykker på knappen, og så er det ingen vei tilbake», sa Oswald.
«Begivenheten er som et polaroidbilde, det kan man ikke forandre». Molvær har
valgt den diametralt motsatte strategien på «Switch». Her er det mikset og
redigert og manipulert og etterbehandlet til den helt store gullmedaljen.
Klangen er svær og svulmende med lag på lag av lydmaterialer i stadige
forskyvinger og forvandlinger.
Store, komplekse lydkonstruksjoner er selvsagt ikke uvanlig i
Molværs verden. Det som er virkelig nytt og annerledes på «Switch», er at han
denne gangen har kastet en pedal steelgitar inn i mikset. Sundstøl som betjener
den, er plassert langt fremme i lydbildet der han bøyer og dreier og vrenger klangen
og legger en dåm av køntri over forløpene.
Det er ikke hver dag du hører jazztrompet akkompagnert av
steelgitar. Det klinger flott, grandiost. Og det er i alle fall annerledes. Det
har tidligere vært en hektisk klang av storby i Molværs musikk. Nå er det i
stedet en høytidsstemt atmosfære av fri luft og store landskap. Som noen ganger
blir nesten for mye, nesten for vakker.
Molvær trives best med det annerledes, med å sette seg selv
på spill i stadig nye settinger sammen med musikere som er forskjellige fra ham
selv. Når «Switch» ikke virker helt vellykket, skyldes det – tror jeg – at han
og Sundstøl er for ens musikalsk sett, så ens at de nesten høres ut som ekkoer
av hverandre når de improviserer sammen.
Det er uten tvil steelgitaren som vil få den meste
oppmerksomheten når det snakkes om «Switch». Men for meg er Erland Dahlen en
nok så sentral aktør på platen. Det er ham som med sine urolige trommer og
metallplater og steel drums bryter idyllen og skaper det annerledes motspillet
som får Molværs trompet til virkelig å løfte seg og sveve.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar