Bergens Tidende, 04.06.2014
Andsnes med stjerneskudd
Festspillene
Grieghallen
Eksplosiv kammermusikk med Leif Ove Andsnes og tre unge musikere
Var det ikke temmelig
eiendommelig at Sonoko Miriam Shimano Welde ikke fikk topplassering under
lørdagens Eurovision-jippo i Köln? Du trenger visst ikke være Bergenspatriot
for å mene det. Under alle omstendigheter var det godt å høre den unge
fiolinisten live på Festspillene to dager senere. I en annerledes setting der
det bare var musikk det dreide seg om.
På konserten i den
stappfulle Grieghallen var Shimano Welde sammen med to unge kolleger fra
Barratt Due musikkinsitutt – bratsjisten Eivind Holtsmark Ringstad og cellisten
Sandra Lied Haga. Og så Leif Ove Andsnes, da. Overskriften var jo «Andsnes med stjerneskudd».
På programmet sto kammermusikk i spennet fra Beethoven til Brahms med en kort
avstikker innenom 1900-tallet.
Beethovens klavertrio i
c-moll er den viktigste av de tre han utga som sitt opus 1 i 1795. På dette
tidspunktet var han allerede på vei inn i det store symfoniske formatet.
Yttersatsene er skrevet i sonateform, og han trekker tematiske tråder gjennom
alle fire satser. Men det er fremdeles snakk om diverterende musikk. Andsnes
demonstrerte det med presist, virtuost klaverspill i sentrum, balansert og
nyansert akkompagnert av Shimano Weldes lyse, slanke fiolin og Lied Hagas varme
cello.
Det 20. århundres musikk
var representert med et av Benjamin Brittens mange eksperimenter med John
Dowlands renessansemusikk. I dette tilfellet gjaldt det en tematisk
dekonstruksjon av sangen «If My Complaints Could Passions Move», komponert for bratsj
med klaver i en støttende rolle. Eivind Holtsmark Ringstad ga en sikker
tolkning av den sprengte bratsjstemmen og ga hvert av de enkelte fragmentene
sin egen farge, sin egen musikalske karakter.
Så var det tid for Johannes
Brahms og hans lengste kammermusikalske komposisjon, den timelange klaverkvartett
nr. 2 i A-dur (op. 26) fra 1861.
Østerrikske Eduard Hanslick, samtidens musikkritiske guru, syntes dette
var et tørt og kjedelig verk. Han burde ha vært i Grieghallen på mandag. For
her, med Andsnes og de tre strykere samlet på scenen, fikk vi nærmest en
musikalsk eksplosjon, i alle fall den sterkeste, mest intense tolkningen av
denne kvartetten jeg minnes å ha hørt. Og her var det ikke lenger snakk om
klaver med akkompagnement, men om fire likeberettigede partnere i et samspill
der initiativet hele tiden vekslet og flyttet seg mellom instrumentene.
Kraftig, energisk musikk skrevet av en ung komponist, fremført av unge
musikere.
Trampeklapp,
stående applaus, tre fremkallelser – og som ekstranummer en sats fra en av
Mozarts klaverkvartetter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar