Bergens Tidende, 31.05.2014
Isabelle Faust, fiolin
Alexander Melnikov piano
Festspillene
Håkonshallen
Sterke tolkninger av Beethovens fiolinsonater
To musikere alene på
scenen i Håkonshallen. To musikere og tre fiolinsonater av Beethoven. Det er vel nærmest en klisjé å snakke om
musikalsk samtale når det gjelder kammermusikk av denne typen. Men likevel. Beskrivelsen
virker riktig og på sin plass når det gjelder konserten på torsdag. Ikke minst
fordi Isabelle Faust har en eminent evne til å frasere, til å forme en
melodilinje og få fiolinen til å klinge parlando, som en talende, insisterende
stemme.
Hun og Alexander Melnikov
har vært i dialog om Beethoven før. For fire år siden utga de alle hans fiolinsonater
på plate. Men de har stadig noe å si,
noe å tilføye, de finner stadig nye momenter og argumenter i disse verkene. Som
musikere og samtalepartnere er de nok så forskjellige. Melnikov er robust,
nøktern. Faust – subtil, intens. Men nettopp forskjellene i musikalsk
temperament gir samtalen deres temperatur.
I tillegg hadde de rikelig
med musikalske forskjeller å ta tak i på konserten torsdag kveld. Beethovens
fjerde og femte sonate er så forskjellige som natt og dag. De hadde opprinnelig
felles opusnummer og var tenkt å skulle settes opp mot hverandre som musikalske
kontraster – slik Faust og Melnikov gjorde det i Håkonshallen med en stormfull,
dramatisk dialog i nr. 4 i a-moll, etterfulgt av en blomstrende, strømmende og
ikke minst humørfylt versjon av «Vårsonaten», nr. 5 i F-dur, med en drillende,
nesten snublende utgave av den korte scherzoen.
Med disse to
fiolinsonatene brakte Beethoven det store, symfoniske uttrykket inn i
kammermusikken små rom. De neste årene skrev han fire andre, like kontrastfylte
sonater. Og så var det slutt. Inntil en fransk fiolinvirtuos kom til Wien i
1812. Resultatet av Beethovens nye inspirasjon ble den såkalte «Hanegalsonate»,
nr. 10 i G-dur, op. 96 – som Faust og Melnikov spilte etter pausen. Og her ble
det for alvor dialog – med den lille, muntre frasen som kastes frem og tilbake
mellom fiolin og klaver i førstesatsen, med Fausts nesten improviserende
melodistemme og Melnikovs blomstrende kommentarer i den langsomme andresatsen,
helt frem til de dramatiske variasjonene i sluttsatsen.
På 1800-tallet skrev en
samtidig anmelder om «Hanegalsonaten» at hvis man bare hører klaverstemmen
alene, skjønner man ingenting, men når fiolin og klaver kommer sammen og hver
for seg bidrar med sitt, oppstår det nye, fortreffelige betydninger. Slik var
det også i Håkonshallen på torsdag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar