Bergens Tidende, 28.05.2014
Leipzig!
Oslo Kammerakademi
Lawo
Originalverk og transkripsjoner for blåseroktett
Oslo Kammerakademi platedebuterte
for et par år siden med et rent Beethoven-program – dels to tidlige verk for
blåseroktett, dels en transkripsjon av hans 7. symfoni for samme besetning. Nå
er de ute med en ny plate, denne gang med blåsermusikk av Edvard Grieg, Johan
Svendsen og danske Emil Hartmann – tre skandinaviske komponister som alle var
innenom det berømte konservatoriet i Leipzig på 1800-tallet. I tillegg rommer
platen en komposisjon av deres tyske lærer, Carl Reinicke.
Som på Beethoven-platen
er repertoaret en blanding av originalverk og transkripsjoner. En serenade av
Hartmann og en oktett av Reinicke blir spilt i de opprinnelige versjonene, mens
fagottisten Trond Olav Larsen har transkribert Svendsens Norsk Rapsodi nr. 1,
op. 17, og Griegs Lyriske Suite, op. 54 – som jo i øvrig selv opprinnelig var en
transkripsjon for orkester av fire lyriske stykker.
Den klassiske
blåseroktetten består av to oboer, to klarinetter, to fagotter og to horn. Oslo
Kammerakademi har lysnet klangen litt ved å la en fløyte erstatte den ene
oboen. I tillegg medvirker en kontrabass i et par av verkene.
Det er mye fin
blåsermusikk på denne platen. Transkripsjonene er utført med omhu og omtanke og
blir profesjonelt fremført. Hornene smeller dramatisk i Griegs Gangar, og Trolltoget
beveger seg flott og effektfullt fremover. Det kler også Svendsens
orkestermusikk å bli spilt i bonsai-versjon.
Det er selvsagt valg som
kan diskuteres, og det er steder både i Grieg og Svendsen som er litt for tunge.
At blåserklangen etter hvert begynner å virke noe ensformig, er til gjengjeld ikke
transkripsjonenes skyld. Det ligger i selve formatet – noe som de to, ikke
spesielt spenstige, originalverkene til Hartmann og Reinicke demonstrerer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar