Bergens Tidende, 14.05.2014
Sibelius: Violin Concerto
Jennifer Pike
Andrew Davis
Bergen Philharmonic
Orchestra
Chandos
Rutherford Sings Wagner
James Rutherford
Andrew Litton
Bergen Philharmonic
Orchestra
BIS
To nye plater med Bergen Filharmoniske Orkester
Det er få symfoniorkestre som
er så aktive på platefronten som Bergen Filharmoniske Orkester. Bare innenfor de siste fem årene har de utgitt serier
med komplette innspillinger av Mendelssohns symfonier, av Johans Svendsens og
Johan Halvorsens orkestermusikk og av Tsjaikovskijs ballettmusikk. Pluss drøssevis
av plater med 1900-tallsmusikk. Og Grieg, naturligvis.
I år er det foreløpig kommet
to plater, en på britiske Chandos og en på svenske BIS, begge med britiske
solister. Chandos-platen presenterer fiolinisten Jennifer Pike. Hun er bare 24
år, men allerede en erfaren, overbevisende musiker. Hun går inn i Sibelius’ fiolinkonsert med frisk,
musikantisk spillestil og imponerer med klar artikulasjon av den lange,
slyngede kadensen i første sats og med varm, nesten bratsjaktig tone i den
intense andresatsen. BFO som blir dirigert av Andrew Davis, legger en fin ramme
om henne, og har de musklene som trenges, når Sibelius av og til torpederer fiolinstemmen
med brakende lydbomber.
Det er mange innspillinger
av denne fiolinkonserten på markedet, men Jennifer Pikes tolkning er et godt
tilbud. Og i tillegg får du Sibelius’ «greatest hits» med BFO: Karelia-suiten,
Tuonelas svane, Valse Triste og Finlandia osv. – alle de kjente og kjære orkestersviskene
er der i gode versjoner.
På BIS-platen dreier det
seg om roller fra Wagners operaer tolket av barytonen James Rutherford. Her er
det ingen svisker. Wagner drev ikke med slikt. Han skrev heller ikke arier
eller avrundede «numre» som en sanger kunne briljere med. Han lot figurene sine
fremstille seg selv i «uendelige melodier». De fleste samleplater løser dette
ved å presentere lange utdrag fra operaene. Slik også på den nye BFO-platen der
vi blant annet hører Rutherford som Hans Sachs i Mestersangerne, som den
klagende, dødsmerkede Amfortas i tredje akt av Parsifal og som Wotan i avskjedsscenen
fra avslutningen av Valkyrien .
De lange utdragene
fungerer veldig godt. Orkestret får tid til å oppbygge det musikalske
universet. Og Rutherford får tid til å utvikle figurene sine og viser seg som en
overbevisende, «typisk» Wagner-baryton. Stemmen er stor og kraftig, av og til
med et litt gammelaktig vibrato. Han har styrke i bunnen og et stort register,
for eksempel klinger han nesten tenoraktig i to fine utdrag fra Tannhäuser. I tillegg
har han god tekstforståelse og gir figurenes vekslende følelser et finstemt vokalt
uttrykk.
Wagner er ikke den
komponisten Andrew Litton har spilt mest av i sin tid som sjefsdirigent i Bergen.
Det er leit. For denne platen viser at han er en veldig god Wagner-fortolker.
Han lar musikken ånde og folde seg ut i sitt eget tempo, og gir den en aura av
alvor og høytid. Så har han da også et godt orkester foran seg. Musikerne i BFO
skaper den helt rette Wagner-klangen. Her er alt du kan ønske deg – varm,
gyllen klang i hornene, store utladninger i messingen, flotte treblåsere,
sitrende strykere, blomstrende harper – så mange vakre detaljer at det ikke er
mulig å få alt med i en kort anmeldelse. Løp og kjøp.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar