Bergens Tidende, 07.05.2014
Meredith Monk: Piano
Songs
Bruce Brubaker, Ursula Oppens
ECM New Series
En sjarmerende plate som viser Meredith Monk fra en uvant side
Meredith Monk har
lekt med kunstneriske sjangrer og roller i mer enn et halvt århundre nå. Siden
1960-tallet har hun opptrådt som komponist, pianist, danser, koreograf,
filmskaper, performance-kunstner og mye, mye mer. Men stemmen har hele tiden vært
hennes viktigste verktøy, en stemme hun presser i alle mulige retninger ved hjelp
av utradisjonelle vokalteknikker hentet fra fjern og nær.
I så måte er «Piano
Songs» en veldig utypisk plate. Dette er trolig første gang Monks musikk er
blitt innspilt uten at hun selv og stemmen hennes har vært med. «Piano Songs» er
en klaverplate, rett og slett – en plate der pianistene Bruce Brubaker og Ursula
Oppens spiller tolv korte Monk-komposisjoner. Noen av dem har hun selv skrevet på
et eller annet tidspunkt. Andre er vokalnumre som Brubaker har transkribert for
to klaverer.
Stykkene er klare og overskuelige,
med enkle melodilinjer som er lette å følge og nynne med på. Noen av dem minner
litt om Erik Saties «Gymnopédies». I andre er det ekkoer av Béla Bartóks
«Mikrokosmos». Og selv om Monk ikke liker å bli plassert sammen med komponister
som Philip Glass og Steve Reich, så er det faktisk ganske mange av stykkene som
beveger seg i den minimalistiske løypen med pumpende repetisjoner og umerkelige
forskyvinger av korte, melodiske fraser.
«Piano Songs» er en
sjarmerende plate som viser Monk fra en uvant side. Men de tolv stykkene demonstrerer
samtidig at komponisten Monk ikke har samme uttrykkskraft og spennvidde som performance-kunstneren
Monk. «Jeg arbeider i sprekkene der stemmen begynner å danse, der kroppen begynner
å synge, der teater blir film» – sa Monk en gang. Slike sprekker og begynnelser
er det ikke mye av på denne platen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar