Bergens Tidende, 25.05.2014
The Beethoven Journey III
Leif Ove Andsnes piano,
orkesterleder
Mahler Chamber Orchestra
Det Norske Solistkor
Grete Pedersen dirigent
Andsnes plasserer seg som en av tidens fremste Beethoven-fortolkere
Det varte en stund før vi
nådde frem til Beethoven. Eller tilbake for den saks skyld. For tredje etappe
av Beethoven-reisen med Leif Ove Andsnes og Mahler Chamber Orchestra startet i
den andre enden av kronologien, med Igor Stravinskijs «Dumbarton Oaks Concerto»
fremført av en liten gruppe Mahler-musikere stående på scenen i lyttende,
kammermusikalsk samspill. Stykket er skrevet på 1930-tallet, rett før Stravinskij
emigrerte til USA, men i Mahler-musikernes stand-up versjon var det som om han
allerede var ankommet jazzens fedreland. Første sats har betegnelsen «tempo
giusto», det rette tempo. Det kunne for så vidt vært overskriften på hele denne
lekende, spretne, rytmisk poengterte tolkningen.
Det fortsatte med
1900-tallsmusikk, nå med hele orkesteret og Det Norske Solistkor ledet av Grete
Pedersen i en vakker, sterk og klart artikulert fremførelse av Arnold Schönbergs
mektige korverk «Friede auf Erden» fra 1911.
Så var det Beethoven. Med
Andsnes som solist og dirigent i «Korfantasien», dette underlige verket der
Beethoven har pakket alt mulig musikalsk stoff sammen og konstruert en slags
forløper for den niende symfonien. Andsnes åpnet improvisasjonssatsen med
forrykende virtuositet og hadde etterpå en lang, sprudlende og humørfylt dialog
med orkesteret før koret satte inn og forsikret oss om at «når kjærlighet og
kraft forenes, belønnes menneskene med gudenes gunst».
Og så nådde vi da frem til
«Keiserkonserten», Beethovens siste klaverkonsert. I en rørende, vakker
tolkning.
Det er like merkelig, like
overveldende hver gang Andsnes spiller Beethoven. Alt er på plass, alt er under
kontroll, hver en trille, hvert et løp står glassklart. Han er sikker, teknisk
perfekt, cool. Og så er det likevel så mye lidenskap, så mye lengsel, så mye
følelsesmessig intensitet i tolkningen hans.
Det mest slående – og
paradoksale – er stillheten i musikken. Som om Andsnes hver gang, selv i de
mest turbulente dialoger med orkesteret, klarer å skape et eget rom og en egen
ro omkring klaverstemmen. I førstesatsens lyriske sidetema skaper han en
stemning av høytid og forventning. I adagioen er det som om tiden står stille
og stivner til rom, som om han har uendelig tid og plass til å flette
klaverstemmen inn mellom orkesterets markeringer. I overgangen til tredjesatsen
nøler han, spiller de første toner av det nye temaet et par ganger, vil liksom ikke
gi slipp på freden og stillheten. Og så braker tredjesatsen løs, vill og mektig.
Det varte mange år før
Andsnes tok Beethoven-konsertene inn på repertoaret sitt, men nå er de der. Og han
selv har plassert seg som en av tidens fremste Beethoven-fortolkere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar