Bergens Tidende, 21.05.2014
On the path to his
modernism
Simax
Underveis til modernismen
Den tiden er forbi da det
var umulig å oppdrive en eneste innspilling av Fartein Valens musikk. I de
siste årene er det kommet plater med symfoniene, strykekvartettene, de store korverkene
og mye mer. Og nå begynner musikere og plateselskaper å vende blikket bakover
mot hans aller tidligste verk.
Da Hansakvartetten i 2012
utga Valens strykekvartetter på platemerket 2L, tok de med en unummerert kvartett
fra årene omkring 1910. Nå får vi høre den igjen, denne gang på Simax, fremført
av Tor Johan Bøen og Per Kristian Skalstad på fioliner, Bénédicte Royer på
bratsj og Johannes Martens på cello.
Det er veldig opplysende å
sammenligne disse to innspillingene. De demonstrerer hvor stort tolkningsrom det
faktisk er i Valens musikk.
Den unummererte strykekvartetten
ligger i den senromantiske tradisjonen, men det er mye som peker fremover mot
den senere Valen – blant annet den utvidede harmonikken og den selvstendige
stemmeføringen. Hansakvartetten velger generelt langsomme tempi, stemmene er
omhyggelig formet, satsbildet står klart og tydelig. Bøen og hans folk spiller noe raskere, i alle
fall livligere, nesten lekende. Valen er kanskje ikke den komponisten du
umiddelbart forbinder med musikalsk humor, men på Simax-platen klinger scherzoen
i andre sats faktisk muntert og ertende.
De to innspillingene understreker
forskjellige momenter i musikken, men at begge er gode Valen-tolkninger, er det
ingen tvil om. Musikkhistorisk interesserte vil kanskje mene at Bøen-kvartettens
versjon har et lite fortrinn. For de spiller faktisk en hel sats mer enn
Hansakvartetten! I Valens manuskript er det tre satser, men den tredje er ufullendt,
den slutter med skisser og utkast. Hansa-kvartetten tok bare med de ferdige
satsene, mens Bøen-kvartetten spiller rubbel og bit og avslutter tredjesatsen –
temmelig abrupt – med noen takter som visst ikke stammer fra Valen selv.
Valens fiolinsonale, opus
3, som er skrevet noen år senere enn kvartetten, beveger seg fremdeles i det
senromantiske landskapet. På Simax-platen får vi den i en fin, blomstrende
tolkning av Tor Johan Bøen med Valen-eksperten Einar Henning Smebye ved klaveret.
Platen følger Valen «på
veien til hans modernisme». I strykekvartetten og fiolinsonaten var han
fremdeles underveis, men gjennom de neste mange årene utviklet han det han
omtalte som «den nye methode», en personlig farget, dissonantisk modernisme basert
på klassiske kontrapunktiske prinsipper og teknikker. Gjennombruddet for «hans
modernisme» kom med Trio, op. 5, som ble uroppført i 1931. På Simax-platen blir
den spilt av Einar Henning Smebye og Tor Johan Bøen sammen med cellisten
Johannes Martens.
Den bergenske Valentrioen som
innspilte samme verket for plateselskapet Lawo for et par år siden, understreket
sammenstøtene og dissonansene, men også kontinuiteten bakover slik at verket av
og til kunne høres nesten romantisk ut. Simax-trioens tolkning er annerledes krass og røff – og vel ikke så
gjennomarbeidet. Her er trøkk og energiske linjer, her er skarpe dissonanser,
men også av og til en litt sprikende klang som ikke virker helt overbevisende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar