Bergens Tidende, 05.06.2014
Avslutningskonserten
Simon Trpceski, piano
Thomas
Dausgaard,dirigent
Svenska Kammarorkestern og
Radiokören
Festspillene
Grieghallen
Beethovens «Korsymfoni» som flott avslutning på Festspillene 2014
Siste år hadde de plassert
Griegs a-moll-konsert midt i Festspillperioden. På en torsdag. Kan du tenke
deg? I år var de kommet på bedre tanker: Onsdag, avslutningskonsert, Grieg før
pausen. Slik det pleier å være. Festspilluniverset var i orden igjen. Om det også var orden i Griegs univers, er et
mer vrient spørsmål.
Kveldens solist, den
makedonske pianisten Simon Trpceski, er kjent for sine lyriske tolkninger av
Chopin, Debussy og Rachmaninov og skulle slik sett ha gode forutsetninger å gå
inn i Griegs univers. Men på avslutningskonserten var det som om han og Svenska
Kammarorkestern under ledelse av danske Thomas Dausgaard befant seg på to
forskjellige planeter. Dausgaard og orkesteret spilte stramt, presist, energisk
fremadrettet. Trpceski var drømmende, tilbakelent, ofte temmelig maniert, med
litt for omtrentlige fraseringer, litt for langsomme tempi. Forskjellene i
spillestil skapte en del konflikter underveis og ga fremføringen som helhet et
temmelig ustabilt preg.
I starten av festspillene
var vi på Beethoven-reise med Leif Ove Andsnes der han blant annet spilte og
dirigerte «Korfantasien», dette merkelige, sammensatte verket som høres ut som
en litt fortumlet forstudie til den 9. symfonien. På avslutningskonserten var
det etter pausen anledning til å høre «the real thing» med Dausgaard og det
svenske kammerorkesteret.
Som navnet sier er det
snakk om et lite orkester, et orkester med om lag førti musikere. Man kunne
kanskje tro at dette ville bli i minste laget for Beethovens mastodontpartitur.
Men i praksis fungerte kammerorkesteret veldig godt til det store symfoniske
formatet. De fire satsene sto klart og gjennomlyst med fine detaljer av den
typen som vanligvis drukner når det er et stort orkester som spiller. Med
Dausgaard som tydelig, energisk dirigent i spissen for orkesteret fikk vi en
stram, slank Beethoven, med smell og smekk på alle dynamiske aksenter og skarp
markering av alle de musikalske kontrastene som løper gjennom verket.
Med seg hadde Dausgaard og
orkesteret en flott solistkvartett – Agneta Eichenholz (sopran), Marianne Beate
Kielland (mezzosopran), Per Hakan Precht (tenor) og Audun Iversen (baryton).
For ikke å snakke om det fine svenske Radiokören som satte fyr på alle kjeler i
den store, sammensatte sluttsatsen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar