Bergens Tidende, 05.06.2014
Händel i Italia
Julia Lezhneva, sopran
Aapo Häkkinen, dirigent
Helsinki Barokkorkester
Festspillene
Håkonshallen
Møte med Julia Lezhneva, tidligmusikkens
hotteste navn
Tirsdag kveld var vi på
musikalsk reise med Aapo Häkkinen og Helsinki Barokkorkester. Vi dro til Italia og gikk i den purunge Händels
fotspor. Det var der, i de italienske storbyene i årene omkring 1710, han lærte
seg å skrive opera. Underveis lærte han også et og annet om instrumentalmusikk.
Og «italiensk» instrumentalmusikk var det mye av denne kvelden i Håkonshallen.
En femsatset concerto grosso, to ouverturer, en sonata, en aria – alt spilt
lett og elegant etter tidligmusikken store bok, med swingende, rytmisk
elastisitet, spenstige strykere, syngende oboer og smellende, metalliske
naturhorn. Alt i alt: et fint møte med et godt barokkorkester.
Men det var ingen tvil om
hva som var kveldens hovedattraksjon: den unge, russiske sopranen Julia
Lezhneva – som siden gjennombruddet i 2010 har sunget seg inn på de
internasjonale operascenene i roller fra Mozart til Donizetti.
Årsaken til at Lezhneva
også er tidens hotteste navn i tidligmusikkuniverset, demonstrerte hun med en
gang i «E tal mi lascia?», den rasende Florindas arie fra Händels opera Rodrigo
– som ble sunget med flammende koleratursalver, med overjordiske triller og
forsiringer og med total beherskelse av alle vokale uttrykksmidler. Og så
etterpå, etter det store fyrverkeriet, dempet Lezhneva stemmen sin ned og sang
resitativ og arie fra motetten «Saeviat tellus inter rigores», renferdig,
angelisk, en inderlig bønn om fred.
I løpet av kvelden fikk vi
anledning til å oppleve Lezhneva både i kirkemusikk og i utdrag fra Händels
italienske operaer og oratorier. Stemmen hennes karakteriseres vanligvis som en
lys, lyrisk sopran. Men den er så mye mer. Den spenner fra et varmt,
uttrykksfullt mezzo-register til det mest eksplosive, dramatiske uttrykket i
høyden. Og teknikken hennes er perfekt over hele registeret. I noen av de lange
koleraturutbruddene virket det som om hun enn ikke trengte å puste. Hun synger
glassklart, uten vibrato. I høyden klinger hun noen ganger som et
blåseinstrument, en fløyte eller en trompet. Og i duett med den uttrykksfulle
oboisten Jasu Moisio var det til tider vanskelig å høre hva som var hennes
stemme og hva som var instrumentet hans.
Det ble en av de helt
store kveldene i Håkonshallen. Lezhneva rammet oss hardt. Ikke bare med sin
overlegne teknikk. Men også – kanskje først og fremst – med sin musikalitet og
sublime fraseringskunst. Og så fordi hun sang med en ukunstlet, naturlig og
smittende begeistring for alt det vakre hun klarte å få til med denne
fantastiske stemmen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar