Bergens Tidende, 03.11.2013
Beethoven: Fidelio
Regi: Oskaras Korsunovas
Scenografi: Gintaras Makarevicius
Musikalsk ledelse: Andrew Litton
Bergen Filharmoniske Orkester
KorVest og Bergen Filharmoniske Kor
Bergen Nasjonale Opera
Grieghallen
Musikalske forvandlinger i Beethovens Fidelio
Fidelio er den eneste operaen Beethoven noensinne skrev. Han
strevet med den. Ikke bare skrev og forkastet han en hel haug med ouverturer,
han skrev også tre ganske ulike versjoner av den, en i 1805, en i 1806 og en i
1814. Og fikk den likevel ikke til å falle helt på plass. I en moderne
operahistorie leser vi at Fidelio er «et forrevet monument over tyskspråklig
operas forvirrede tilstand i en overgangsperiode».
Forvirring er det i alle fall i versjonen fra 1814, den som
vanligvis oppføres i dag, og som også Bergen Nasjonale Opera presenterte i går.
Det starter med forvekslinger i et spansk fengsel. Unge Jaquino elsker
Marzelline, fangevokteren Roccos livlige datter. Hun elsker dessverre Fidelio,
og Fidelio er i virkeligheten Leonore, en forkledd kvinne som har fått seg jobb
i fengselet for å redde frihetskjemperen Florestan, mannen hennes som den onde guvernør
Pizarro har kastet i fangehullet uten lov og dom.
Ganske mye av første akt går med kryssende
kjærlighetserklæringer. Og så glemmer Beethoven plutselig Marzelline og
Jaquino. Og resten av operaen handler om Leonore og Florestan, og om den
spanske kongens minister, Don Fernando, som redder Florestan i siste liten og
straffer guvernør Pizarro. Kort sagt: Det starter som et komisk syngespill i
1700-tallsstil og det slutter som en opera i det som skulle bli 1800-tallets
store tyske, tragisk-heroiske tradisjon. Er det mulig å få dette til å henge
sammen? Det er spørsmålet som alle fremføringer sliter med å finne svar på.
Litauiske Oskaras Korsunovas som har regissert Fidelio for
Bergen Nasjonale Opera, ser på en måte bort fra problemet. Han velger den tradisjonelle
løsningen og satser alt på det heroiske frihetstemaet. Det betyr at hovedvekten
i fremføringen ligger i andre akt, mens første akt fungerer som en ganske lang
opptakt der konfliktene og persongalleriet etableres. Men selv om de to aktene
på det regimessige planet fungerer som relativt adskilte elementer, blir
forvandlingen fra komedie til tragedie likevel forberedt og gjennomført i
første akt - med musikalske midler. For mens Trine Wilsberg Lund og Thorbjørn
Gulbrandsøy synger Marzelline og Jaquino lett og elegant, i fin diverterende
stil, brenner den imponerende engelske sopranen Rachel Nicholls hele tiden
igjennom all munterheten med flott, kraftig stemme og et enormt
uttrykksregister. Og demonstrerer allerede fra starten at Leonore-figuren er
musikkhistoriens første dramatiske sopran, en forløper for Wagners store
heltinner.
Den koreanske bassen In-Sung Sim som synger Rocco, peker på
samme måte fremover. Og da Daniel Kirch gjør sin entré i andre akt og synger
Florestan som en flott Wagnersk heltetenor, er det ikke lenger noen tvil. Vi
har definitivt forlatt det enkle syngespillet og er kommet inn i det moderne
musikkdramaets verden.
Andrew Litton og Bergen Filharmoniske Orkester legger solid
akkompagnement gjennom hele forløpet. Og KorVest og Bergen Filharmoniske Kor
spiller en aktiv rolle - med flott tolkning av det berømte fangekoret i slutten
av første først akt og med triumfkoret i andre akt iscenesatt som fargerikt
rosetog.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar