Bergens Tidende, 13.11.2013
Mazurka
Researching Chopin
Nils Henrik Asheim
Lawo Classics
Alternative klangbilder i Chopins musikk
Svenske Andreas Eklöf og Mats Persson lager lydkunst på et
klavikord fra 1700-tallet. András Schiff innspiller sene verk av Beethoven på
et hammerflygel bygget i Wien omkring 1820. Og Lawo utgir en plate der Nils
Henrik Asheim spiller Chopin på et Collard & Collard taffelpiano fra
1830-årene. Tre utgivelser i løpet av et par uker er kanskje for lite til at vi
kan snakke om en trend. Men disse platene – og flere andre fra de senere årene –
vitner i alle fall om en stigende interesse for lyden av gamle
klaviaturinstrumenter.
Schiff snakker om klavermusikkens «globalisering» i
Steinway-flygelenes tidsalder. De nye platene dyrker det «lokale», kunne vi si,
det annerledes, de alternative lydbildene som oppstår når musikken spilles på
gamle lydsvake instrumenter i intime rom.
I Asheims tilfelle dreier det seg altså om Chopin. I 2010
utga han og Gjertruds Sigøynerorkester sine frie, folkemusikalske tolkninger
av en håndfull mazurkaer og fikk Spillemannsprisen for det. På den nye platen
sitter han alene ved det gamle taffelpianoet på Ulefos Hovedgaard i Telemark og
spiller alle mazurkaene.
«Når du spiller på dette instrumentet, kommer du så nær
strengene at det føles som å stryke hånda over dem», skriver Asheim i
tekstheftet. Og understreker hvordan de ulike seksjonene av klaviaturet gir
ulike klang. «Høyre hånd er en fiolin, venstre hånd en gitar, eller det hele er
en harpe».
Det er en veldig annerledes Chopin vi hører på denne platen.
Asheims tolkninger har det frie, improvisatoriske drivet og den deklamatoriske
gestikken vi forventer av musikken, men vi hører også materialets motstand, anstrengelsene
som må til for å få det gamle instrumentet til å lystre og gi lyd. Det er noe
veldig fysisk over disse tolkningene, et klanglig nærvær. Og en sår melankoli.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar