Bergens Tidende, 03.11.2013
Bach: Kantaten
Christine Schäfer
Berliner Barock Solisten
RIAS Kammerchor
Sony
Christiane Schäfers andre plate for Sony
Det er ikke bare Leif Ove Andsnes som er gått over til Sony.
Etter at det store plateselskapet for et par år siden begynte å satse på
klassisk musikk igjen, er det blitt underskrevet mange nye kontrakter. Blant
annet har mange kjente, tyske kunstnere fått husly hos Sony. Sopranen
Christiane Schäfer er en av dem.
Hennes første plate for Sony kom i 2011. Den het «Arias» –
og, ja, det var arier på den. Men noen helt vanlig arieplate var det dog ikke
snakk om. For mens andre sangere lager arieplater med highlights fra en enkelt
komponist eller en avgrenset musikkhistorisk periode, valgte Schäfer å sette
sammen en plate som musikkhistorisk sett spente fra barokk til senmodernisme,
en plate som startet med Händel og sluttet med Messian og som underveis var
innenom Verdi, Richard Strauss og Schönberg.
Schäfers «Arias» var en slags kunstnerisk selvangivelse. For
hun er en sangerinne som det alltid har vært vanskelig å plassere i
tradisjonelle båser. Siden debuten i 1990 har hun sunget alt mellom himmel og
jord – kantater, oratorier, operaer, konsertstykker, lieder. Og hun har dekket
alle musikkhistoriske perioder fra barokken og fremover. I tillegg har hun
deltatt i multimediale eksperimenter, og hun har også drevet med musikalsk
«gender bending», for eksempel ved å ta tradisjonelle, tunge maskuline roller
på repertoaret.
Men så kommer hun nå med en plate som er den rake motsetning
til «Arias», en plate som bare rommer musikk av en enkelt komponist – tre
kantater av Bach. På en måte er Schäfer her gått tilbake til begynnelsen, ikke
bare til barokken, den eldste musikken hun arbeider med, men også tilbake til
Bach som hun tidligere har sunget, blant annet i Helmuth Rillings store
kantateprosjekt, men som ikke har vært på repertoaret hennes i de senere årene.
På den nye platen blir Schäfer akkompagnert av de spenstige
Berliner Barock Solisten – et kammerensemble sammensatt av musikere fra
Berliner Philharmoniker. Berliner-ensemblet spiller i tillegg to
instrumentalstykker av Bach innimellom de tre kantatene.
Platen starter med en liten overraskelse: Bach skrev
opprinnelig kantaten «Ich habe genug» (BWV 82) for basstemme, men her får vi
den altså sunget av en sopran. I manuskriptet åpner Bach riktignok for at
kantaten ikke nødvendigvis skal synges av en bass, men likevel virker det som
om en sopranstemme blir litt for lett og skrøpelig i dette relativt solide
verket, noe som kanskje også henger sammen med at den vakre oboen som vanligvis
gir solisten motspill gjennom hele kantaten, her er forsvunnet og erstattet av
en fløyte som ikke har samme store uttrykksregister.
«Mein Herze schwimmt im Blut» (BWV 199) fungerer betydelig
bedre. Kantaten som ble funnet i 1911 på Det kongelige Bibliotek i København,
fremføres slik Bach opprinnelig skrev den – som en livlig dialog mellom sopran
og obo båret av et enkelt strykerakkompagnement. Og her kommer Schäfers lyse,
moderne stemme helt til sin rett med lange, bevegelige fraseringer og slanke
toppnoter.
Platen slutter med «Ich bin vergnügt mit meinem Glücke» (BWV
84), enda en kantate med sopran og obo i vakkert samspill. Og som ekstra
attraksjon kommer RIAS Kammerchor og synger den flotte avsluttende koral, «Ich
leb indes in dir vergnüget».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar