Bergens Tidende, 20.11.2013
The Image of Melancholy
Bjarte Eike
Barokksolistene
BIS
Når barometeret står på blues og tristesse
Bjarte Eike er jo egentlig barokkfiolinist, men en
barokkfiolinist som er vanskelig å fastholde i den musikkhistoriske båsen. Som
leder av Barokksolistene har han presset den gamle partiturmusikken mot
grensene. Han har understreket tidligmusikkens lekende, improviserende momenter
og fått gamle verk til å klinge som string swing. Og han har vært drivkraft i
utallige prosjekter der tidligmusikken krysser over og blander seg med andre
former og genrer, med folkemusikk, med elektroniske klanger.
Det er trøkk på Bjarte Eike. Og så skruer han plutselig
tempoet ned, finner en annen, saktere puls og utgir en plate der han og
Barokksolistene i felleskap dyrker musikkens melankoli.
Det er tradisjon for slikt i den eldre musikkhistorien –
vemodige, tårefylte sanger fra renessansen, religiøse klagesanger fra barokken
og så videre. På platen «The Image of Melancholy» får vi for eksempel John
Dowlands uoppslitelige «Flow, my tears», en serie stykker av Dowlands kollega
Anthony Holborne, en Klag-Lied av Buxtehude og mye mer. Og inn i mellom
demonstrerer Eike og musikerne hans at vi kan finne samme stemningsleie i
norske bånsuller og en svensk brudemarsj.
Det er langsom musikk. Og barometeret står konstant på blues
og tristesse. Men Eike og Barokksolistene klarer å gi hvert nummer en egen vri,
en selvstendig identitet. Sopranen Berit Norbakken Solset synger de gamle
sangene vemodig og ukunstlet. Og bratsjisten Milos Valent smeller til med en
slovakisk folkesang som kanskje er melankolsk, men som høres svært humørfylt ut.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar