Bergens Tidende, 20.11.2013
Hanns Eisler: Ernste Gesänge, Lieder with piano
Matthias Goerne, Thomas Larcher og Ensemble Resonanz
Harmonia mundi
Formidabel tolkning av en lite kjent sangskatt.
Den tyske grafikeren Rainer Ehrt har laget et bilde som
viser Freud, Einstein og Marlene Dietrich om bord på et stort dampskip. På
landgangen står komponistene Hanns Eisler og Kurt Weill, sangerinnen Lotte
Lenya, tolvtonemusikkens grunnlegger Arnold Schönberg og mange andre. Bildet
heter «Emigranter, avreise» og stammer fra en serie om de tyske og østerrikske
kunstnere og intellektuelle som flyktet fra nazistene på 1930-tallet.
Vi gjenfinner bildet på coveret til Matthias Goernes nye
plate. For her er det emigranten Hanns Eislers musikk det dreier seg om, blant
annet den såkalte Hollywood Liederbuch, de sangene Eisler skrev i sitt amerikanske
eksil til tekster av Bertolt Brecht. Goerne spilte inn hele sangboken i starten
av karrieren. Nå vender han tilbake og presenterer 17 av sangene igjen. Stemmen
hans har flere farger nå, og mer dybde og autoritet. Det samme har tolkningene
hans. Han synger fremdeles Eislers kantede melodier med sømløs frasering, men
han henter frem et større følelsesregister. Han går ned i Brechts saklige,
tørre dikt og finner emigrantens hjemlengsel under den tilsynelatende enkle,
nøkterne overflaten.
De nye tolkningene utvider bildet av komponisten Hanns
Eisler. Og platen trekker også frem andre, mindre kjente deler av hans verk.
Goernes glimrende pianist Thomas Larcher gir for eksempel en ekspressiv
tolkning av Eislers aller første opusnummer, en fritonal klaversonate skrevet i
1922 da han var elev hos Schönberg. I den andre enden av kronologien finner vi
Eislers aller siste verk, «Ernste Gesänge», sju «alvorlige sanger» for baryton
og strykere som ble ferdiggjort få uker før hans død i Østtyskland i 1962.
I en av sangene spør den østtyske forfatteren Helmut Richter
om drømmen nå endelig blir oppfylt, drømmen om et liv uten angst. Diktets
tittel «XX. Parteitag» refererer til det sovjetiske kommunistpartiets 20.
kongress i 1956 da Nikita Khrusjtsjov startet oppgjøret med Stalin og
stalinismen. Og på et vis danner denne kongressen bakgrunnen for alle Eislers
«alvorlige sanger». Han sa selv om dem: «Man kan ikke alltid skrive
optimistiske sanger, man må også i konkrete situasjoner beskrive, besynge eller
referere opp- og nedturer». Det er glimt av optimisme og håp om et bedre liv i
disse sangene, men først og fremst er det nedturer og sorg – kommunisten og
idealisten Eislers sorg over tapte illusjoner, brutte idealer og forspilte
muligheter.
I sangene vender Eisler så å si tilbake til sin
eksperimentelle ungdom og skriver musikk i et grenseland der senromantikk og
atonal ekspresjonisme kolliderer. Men når Goerne tolker og fargelegger sangene
med sin store, uttrykksfulle stemme, klinger også hele 1800-tallets liedtradisjon
med. Disse sangene hører hjemme i den store, sentraleuropeiske sangboken, de er
skrevet i forlengelse av Schubert, Schumann og Hugo Wolf – det skjønner vi. En
formidabel tolkning av en lite kjent sangskatt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar