Bergen Filharmoniske Orkester
Sergej Stadler, fiolin
Dirigent: Dmitri Kitajenko
Grieghallen
De gamle virtuosene likte ikke Brahms' fiolinkonsert, for vel er den
teknisk krevende, men den gir ikke solisten anledning til å smiske for publikum
med flotte melodier og glitrende løp. Det er en konsert skrevet mot fiolinen –
sa samtidens kritikere, fornærmet.
De tok feil. Naturligvis er dette en konsert for fiolin, ja i en viss
forstand er det musikkhistoriens aller første fiolinkonsert. Beethoven
skisserte prosjektet, Brahms realiserte det: en fiolinkonsert uten solistisk
narsissisme, en konsert der fiolinen simpelthen er til stede – som selvstendig
musikalsk kraft, som jevnbyrdig motspiller til det store orkestret. Slik er
verket skrevet. Og slik hørte vi det på onsdag i Grieghallen i en fremragende
oppførelse med den russiske fiolinisten Sergej Stadler som solist.
Stadler har alt det som kreves for at et verk av denne typen skal lykkes
– teknikk, formsans, og frem for alt: musikalsk intelligens. I hans imponerende
fortolkning hørte vi at denne konserten egentlig er en symfoni med
fiolinstemmen som en egensindig kommentar skrevet henover og inn i verket –
noen steder i form av improviserende utkast og videreutviklinger, andre steder
som ettertanker og fotnoter: en symfoni som kommer til bevissthet og
reflekterer over seg selv, et analytisk essay om verket i verkets eget språk.
Etter pausen var det hverdag igjen: Harmonien og Kitajenko i
arbeidstøyet med Shostakovitsjs merkelige sjette symfoni. Mye er allerede på
plass, f.eks. de to hurtige satsene som ble spilt med omhu og presisjon. Men
det er fortsatt noe uferdig, noe mekanisk over fremførelsen. Det spilles uten
overskudd. Og uten det elektriske suget som er helt nødvendig hvis også den
splittede første satsen skal gi musikalsk mening.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar