Verk
av Loevendie, Nørgård og Goreeki
LIN-ensemblet
Autunnale
Troldhaugen
Autunnalen,
høstens festival for samtidsmusikk, er i full gang. Hver dag uken igjennom er det
noe nytt og spennende å høre i byens konsertsaler Startskuddet gikk på søndag,
i Troldsalen – et logisk sted å velge, for det var jo en gang da nettopp Troldhaugen
var selve kraftsenteret i den norske samtidsmusikken. Kommer noen av dagens
komponister til å få et like langt etterliv som Grieg? Historien vil avgjøre det,
men vil man gjette med er det uken igjennom mange anledninger til å orientere
seg i samtidsmusikkens landskaper.
Den
uhøytidelige åpningen av Autunnalen ble foretatt av LlN-ensemblet. Bak navnet
gjemmer seg danskene Erik Kaltoft, klaver, Jens Schou, klarinett og John Ehde,
cello – en imponerende trio som har spesialisert seg i ny musikk. På søndag fokuserte
de på den eldre delen av den europeiske samtidsmusikken, på tre komponister som
alle er født omkring 1930 og som alle, på hvor sin måte, har gjort opp med den
hermetiske modernismen som preget musikklivet i deres ungdom.
Først
nederlenderen Theo Loevendie. Hans musikk kommer vi til å høre mer av i løpet
av uken, for han er Autunnalens festivalkomponist. l Troldsalen ble han
presentert med «Lerchen-trlo», et ettertenksomt, litt kjølig verk med ekkoer av
Messiaens lerkesang. Deretter gikk turen til Danmark, til Per Nørgård og til det
som ble søndagens sterkeste opplevelse: «Achilles og skildpadden» for klaver,
en uendelig serie variasjoner over et enkelt melodisk materiale, et rablende, rasende
verk der den ene hånden ikke vet hva den andre gjør, spilt med søvngjengeraktig
sikkerhet av Erik Kaltoft.
Konserten
sluttet med «Lerchenmusik», et verk av polske Henryk Gorécki, en komponist som har
blitt veldig populær i de senere årene – noe som ikke er vanskelig å forstå. Her
er det klare former, tradisjonell harmonikk, sangbare figurer, musikalske sitater
over hele skalaen fra Beethoven til Balkan. Og først og fremst er det gjentakelser,
uendelige, insisterende gjentakelser av et hvert nokså lite motiv. LIN-ensemblets
tolkning var upåklagelig, lojal, men kunne vel Ikke riktig skjule at dette
verket, som det meste av Goreckis øvrige produksjon, balanserer på grensen til
det enfoldige.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar