Geir Draugsvoll, akkordeon
Festspillene
Håkonshallen
På safari gjennom akkordeonets merkelige anatomi.
Geir Draugsvoll er en begavet musiker, en stor
instrumentalist, en av de fremste på sitt felt. Men han har et problem: han
spiller akkordeon, trekkspillets yngre fetter, et instrument som aldri riktig
er blitt akseptert i komposisjonsmusikkens finkulturelle mainstream og som
derfor ikke har noe større repertoar å vise til.
Ved fredagens sene konsert i Håkonshallen fortalte han,
muntert og avslappet, om dette besværlige instrumentet. Og demonstrerte i
praksis hvordan han og kollegaene løser problemene med repertoaret: På
programmet sto dels en håndfull transskripsjoner – tre cembalosonater av
Scarlatti, en sats for «orgelvalse» av Mozart, to stykker fra Messiaens orgelverk
«La Nativité du Seigneur» – dels en serie verk skrevet direkte for instrumentet
av moderne komponister, bl.a. av Sofia Gubaidulina og Per Nørgaard.
I transskripsjonene merket man at det kanskje ikke
utelukkende skyldes sosiale fordommer når akkordeonets repertoar er så
begrenset: målt mot tradisjonelle klangidealer er instrumentet faktisk noe av
en raritet, en eiendommelig mutasjon. Den karakteristiske, litt ulne, hvesende
tonen passet f.eks. ikke særlig godt til de florlette Scarlatti-satsene, mens
man i Messiaen-stykkene savnet det opprinnelige orgelets kraft og dybde.
Som helhet fungerte de nyere originalverkene betydelig
bedre. Moderne komponister aksepterer instrumentet på dets egne premisser; de
forstår at det ikke er et lite keyboard som drømmer om å bli orgel, men noe
helt annerledes, noe helt for seg selv. Og de utforsker de mulighetene som
ligger i dette nye, dette annerledes. Gubaidulina bruker f.eks. belgens nesten
menneskelige åndedrag som fundament i en ekstatisk, klagende henvendelse til
høyere makter samtidig med at man hører ekkoer av melankolske russiske
trekkspill i det fjerne. Og Nørgaard gir med «Anatomic Safari» et lite katalog
over alle instrumentets mest bisarre virkemidler i ni små, humoristiske satser –
som slutter med valsetakter og tramp i gulvet, som en kjærlig påminnelse om
instrumentets folkelige forhistorie.
Vi kom langt omkring denne kvelden. Og Draugsvoll spilte
hele det rikholdige programmet – transskripsjoner og originalverk, nytt og
gammelt, avantgarde og vals med varme
og overbevisende musikalitet. En sikker, kyndig guide på denne safari gjennom akkordeonets
merkelige anatomi.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar