Bergens Tidende
Morgen, 29.05.1996
Sequentia
Verk av Hildegard von Bingen
Domkirken
Hypnotisk, ekstatisk middelaldermusikk.
Domkirken, mandag kveld: Åtte svartkledde kvinner kommer inn
og plasserer seg midt i rommet, en av dem intonerer «O quam mirabilis».
Konserten med gruppen Sequentia er begynt. Det gjelder musikk fra 1100-tallet,
utdrag av Hildegard von Bingens musikalske livsverk Symphonia armonie celestium
revelationem.
Åtte kvinnestemmer i strengt enstemmig, modal sang; en enkel
melodisk linje oppbygget av de samme små figurer som repeteres igjen og igjen i
stadig nye kombinasjoner, av og til med en fiolintone som drone i bunnen. En
hel kveld uten en eneste treklang: Fremmedartet, monotont på grensen til det
enerverende, men etterhvert også hypnotisk, hallusinerende ekstatisk.
Vi sitter i en protestantisk kirke og lytter til katolsk
musikk skrevet i Rhinlandet for 800 år siden. Vi er flere hundrede mennesker
sammen, men musikken var opprinnelig beregnet skrevet for en ganske snever
krets. På halvannen time hører vi en serie musikkstykker som opprinnelig ble
oppført med store mellomrom, spredt ut over det liturgiske året. I Hildegards
kloster sto det poetiske ordet i sentrum, mens musikken var noe sekundært, en
ancilla, en tekstens tjenestepike; i Domkirken er det kun musikken tilbake; hva
den latinske teksten forteller er det ingen som skjønner.
Det er mange motsigelser og merkverdigheter i denne
situasjonen. På den annen side er den bestemt ikke ukjent. Dagens kulturliv er
jo nettopp slik: alle tidligere kulturers produkter er til stede, til rådighet.
Men rommeligheten har sine omkostninger: Når fortidens verk rives ut av alle
opprinnelige kulturelle, historiske og sosiale sammenhenger, forfaller de, de
mister den egentlige funksjonen, den innerste meningen – og blir til eksotikk,
estetikk. Og slik er det vi møter Hildegards musikk: en gang var den et ledd i
et mystisk ekstatisk ritual blant søstrene på Rupertsberg, i dag er den blitt
til eksotisk klang, til Kunst, til Verk – til «stykker» som kan oppføres på
konsert i Bergen.
Og det er dette som virker så overveldende når disse åtte
sterke kvinnestemmene bringer Hildegard enstonige musikk inn i Domkirken mandag
kveld: Den ytterste fremmedheten, bevisstheten om at vi aldri noensinne vil
kunne forstå denne musikken, aldri høre den slik den ble tenkt. Og så, på den
annen side, opplevelsen av at det i disse minimalistisk rensede melodilinjer
allikevel er noe som stadig klinger, henover en avgrunn på 800 år: en
eiendommelig glødende sanselighet, et løfte om lykke.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar