Bergens Tidende
Morgen, 13.05.1996
Verk av Sæverud, Grieg og Brahms
Ju Hee Suh, klaver
Muhai Tang, dirigent
Bergens Filharmoniske
Orkester
Grieghallen
Glimrende torsdagskonsert med interessant dirigent
Det var et noe uvanlig
publikum som hadde funnet veien til Grieghallen torsdag kveld. Man trodde et
øyeblikk at Festspillene var begynt: I foajeen ble det talt mange språk. Salen
var stappfull av mørke dress og skarpladde skulderputer. Og selv Bergensfiffen
hadde kommet seg ut av vinterhiet, flere uker før tiden. Men så var det da også
Hansa-uke. De representative pliktene kaller.
Bergens Filharmoniske
Orkester løste sine representative plikter ved å spille musikk av Sæverud,
Grieg og Brahms. En tanketom sjel i arrangementskomiteen hadde i dagens
anledning gjort dem til «Hansa-komponister», liksom. Vel, vel. Det går sikkert
an å finne et eller annet som kan binde dem og deres musikk sammen, men én ting
er i hvert fald helt sikker: det er ikke middelalderlig handel med tørrfisk som
er fellesnevneren.
Men uansett jålete
PR-påfunn ble det en glimrende torsdagskonsert med sobert program og et
orkester i toppform. Først en energisk oppførelse av Sæveruds robuste
«Kjempeviseslåtten», en liten påminnelse om den norske viljen til motstand mot
tyske styresmakter. Og så gikk det ellers løs med kveldens to sværvektere:
Griegs a-moll konsert og Brahms' første symfoni.
Det skjer et eller annet
udefinerbart når bergenserne spiller Grieg-konserten, likevel er det hver gang
like overraskende. Allerede i den første orkesterinnsatsen etter de innledende
klaverakkorder var det der: det store suget, strømmen som forplanter seg ut i
alle deler av musikken, sammenhengen. Kall det hva du vil – sjel, identitet,
orkesterkultur. I al fall var det noe særlig som skjedde og elektrisiteten
holdt seg hele verket igjennom. Unge koreanske Ju Hee Suh fulgte godt med og
gjorde en solid jobb med solostemmen. Det var styrke i åpningen, kraft i de
virtuose passasjene, og gjennom hele verket en livlig, utadvendt tolkning med
hovedvekt på det briljante. Derimot ble de inderlige, drømmende delene kanskje
litt for fargeløse og forsiktige. Eller kanskje var orkesteret så mye i siget
at solostemmen av og til ble presset noe ut av fokus.
Brahms' første symfoni er
streng musikk, absolutt musikk, musikk med sterk, indre sammenheng men uten
store forløsende melodier. Schönberg talte om førstesatsen som «entwicklende
Variation», en karakteristikk som kan gjelde for hele verket: det er en tett
sammenvevd serie av variasjoner over et komplekst tematisk stoff. Kveldens
dirigent, kinesiske Muhai Tang hadde et sikkert grep om denne vanskelige
symfonien. Han løste formproblemene med gode tempovalg og markante innledende
karakteriseringer av hver av de fire satsene, samtidig med at han klargjorde
den overordnede sammenhengen og fremdriften gjennom hele verket. Og midt i det
hele hadde han åndsnærvær nok til å bringe orkestret tilbake i løypen da
konsentrasjonen et kort øyeblikk begynte å svikte mot slutningen av andante‑satsen.
Et interessant bekjentskap, en dirigent som vi gjerne skulle sett i Grieghallen
ved en senere anledning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar