Katrine Buvarp, fiolin
Jorunn Marie Bratlie, piano
Festspillene
Troldsalen
Sommerfugler og sigøynere på Troldhaugen
Det er alltid en fornøyelse å gå på konsert med Jorunn Marie
Bratlie. Uansett om hun sitter ved klaveret som solist eller som akkompagnatør
kan man være sikker på at musikken er i gode hender. På mandag hørte vi hende i
begge roller. Og ettersom konserten foregikk i Troldsalen, var hennes
soloavdeling naturligvis helliget Griegs musikk, nærmere bestemt Lyriske
Stykker, tredje samling, den med Sommerfuglen og Våren. Disse seks stykkene
fremføres av og til som om det var tale om en tilfeldig samling virtuost
pianistiske highlights. Ikke så hos Bratlie. Her er det ingen tvil: dette er én
komposisjon, seks aspekter av samme sak, seks små satser utsprunget av samme
musikalske materiale – som hun ga en krystallklar, gjennomartikulert tolkning.
Resten av konserten hørte vi Bratlie i lydhør dialog med den
unge fiolinisten Katrine Buvarp. Det skulle være startet med Carl Nielsens
annen fiolinsonate, men ble i stedet Beethovens første, i en noe forsiktig
tolkning. Buvarp konsentrerte seg først og fremst om å tydeliggjøre musikkens
grunnstrukturer, de store forløpene, de brå skift i dynamikk og tempo, men var
mer tilbakeholdende når det gjelder utformingen av de finere detaljer, slik at
verket som helhet fikk et noe uferdig preg, litt som et fotografi som ennå ikke
er helt fremkalt.
Så var det mer kraft og overbevisning i annen avdeling,
først i tolkningen av Brahms' fiolinsonate nr. 1 der Buvarp igjen demonstrerte
overblikk, men også hadde sans for de små viktige bevegelsene på musikkens
innerside. Og etter de sterke, følelsessvulmende dobbeltgrep hos Brahms virket
det nesten helt naturlig at konserten sluttet med Sarasates Zigeunerwaisen,
verket som alle de gamle macho fiolinister elskede å spille, et ustyrlig stykke
storskrytende kitsch – som Buvarp spilte med teknisk overskudd og imponerende
trøkk. Og med den lille, ironiske distansen som er helt nødvendig hvis verket
skal fungere i en moderne konsertsal.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar