Verk av Schönberg, Valen og Sjostakovitsj
Marit Osnes Aambø, mezzosopran
Einar Henning Smebye
Troldsalen
Musikalske veier gjennom det 20. århundret
Anmeldelser skrives når konserten er slutt, når musikerne er
reist hjem, når det hele er forbi. Post festum. Slik er det bare. Allikevel
ønsker anmelderen av og til han kunne skrive med tilbakevirkende kraft, at han
kunne slå på tromme og rope: Kom, kom, hør på dette! Slik var det i hvert fald
med søndagens Autunnale-konsert i Troldsalen. Vi var bare en liten handfull
mennesker samlet en regntung ettermiddag for å høre Marit Osnes Aambø og Einar
Henning Smebye, men salen burde vært stappfull. For dette var en konsert som ga
både utsyn og perspektiv – over europeisk kultur, over norsk musikk, over det
århundret som nå går mot slutten.
«Kunst kommer ikke av 'å kunne', men av 'å være nødt til'»,
skrev Arnold Schönberg i 1911. Og karakteriserte dermed den kunstneriske
praksis som f.eks. manifesterte seg i hans «Buch der hängenden Gärten», op. 15,
en sangsyklus fra 1908-09 bygget over Stefan Georges ekstatisk overspente
lyrikk. I Marit Osnes Aambøs imponerende tolkning av dette verket merket man,
nesten fysisk, hvordan musikken drives frem av indre nødvendighet, hvordan
uttrykket spennes til bristepunktet slik at det til slutt sprenger alle kjente
musikalske rammer. Det var overbevisende rå kraft i Aambøs store utladninger og
en nesten åndeløs sårhet når hun blendet stemmen ned på grensen til
Sprechgesang, «talesang».
Schönberg åpnet det 20. århundrets musikkhistorie. Fartein
Valen gjorde norsk musikk til en del av denne historien. Allikevel spilles hans
verker sjeldent, alt for sjeldent, i norske konsertsaler. At f.eks. hans
klaversonate nr. 2 fra 1940-41 er et ruvende hovedverk, ikke bare i den lokale
norske historie, dét demonstrerte Einar Henning Smebye søndag ettermiddag med
en inntrengende, inderlig tolkning som fikk Valens kompliserte kontrapunktiske
vev til å folde seg ut med skarpe linjer og klare farger. Ikke rart at en stor
Bach-fortolker som Glenn Gould hadde sans for Valens musikk.
Til slutt: enda en ekspressiv sangsyklus, denne gangen et
verk av Dmitri Sjostakovitsj skrevet så sent som i 1973, over seks dikt av
Marina Zwetajewa. I mange henseender annerledes musikk. Og en nyttig påminnelse
om at det går andre veier gjennom det 20. århundret enn den som Schönberg pekte
ut.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar