Talentets forpliktelse

Bergens Tidende Morgen, 14.11.1998

Verk av Dmitri Sjostakovitsj
Arve Tellefsen, fiolin
Andrew Litton, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen

Når tanke og følelse er ett: Arve Tellefsen spiller Sjostakovitsj.


Arve Tellefsen er ikke alene en stor fiolinist i internasjonal klasse, han er en stor formidler, en av den slags sjeldne fugler som klarer å nå ut av den klassiske musikkens ghetto, ut til et bredere publikum. En folkelig, populær kunstner – som aldri lar populariteten bli en sovepute. Talent forplikter, og Tellefsen tar forpliktelsene på seg, blant annet ved gang på gang å sette de store, sterke, men vanskelig tilgjengelige fiolinverkene på programmet. Sist hørte vi ham i Alban Bergs fiolinkonsert. Torsdag kveld var det Dmitri Sjostakovitsjs første fiolinkonsert det dreide seg om. I den fullsatte Grieghallen

Konserten ble opprinnelig skrevet til David Oistrakh i 1947-48. «Den stiller solisten overfor et overordentlig interessant problem», sa han en gang. «Den er nærmest som en stor Shakespeare-rolle, full av betydninger som krever både mye tenkning og mye emosjonell innlevelse av fortolkeren». Arve Tellefsen demonstrerte begge deler denne torsdagskvelden: musikk som tanke og følelse i ett. En intens, nesten høyspent tolkning av førstesatsens klagende, svarte nocturne hvor fiolinen konstant er i sentrum, og så: rytmisk gjennomkontrollerte, nærmest røntgenaktige gjennomlysninger av de komplekse, turbulente raske satsene.

Begge tendenser i verket ble spilt helt ut i en imponerende og bevegende tolkning av den langsomme trediesatsens kadense: det startet som en oppvisning av rene treklanger, men vokset etterhvert i alle retninger og ble til en liten selvstendig komposisjon midt inne i komposisjonen, et gjennomkalkulert mesterverk med ekkoer av Bachs d-moll Chaconne.

I Sjostakovitsjs opprinnelige versjon går fiolinisten fra denne ekstremt krevende solo uten pause over og fører orkestret an i fjerdesatsen. Men Oistrakhs høyre arm kunne ikke klare dette, han måtte ha en kort pause før det gikk løs igjen, og Sjostakovitsjs endret da partituret slik at orkestret starter fjerdesatsen med en kort sekvens uten solist. I de siste årene er unge fiolinister med sterke armer begynt å spille den opprinnelige versjonen igjen. Tellefsen kunne sikkert ha gjort det samme, men ga oss likevel den tradisjonelle varianten torsdag kveld. Og slik han nettopp hadde spilt kadensen virket dette helt logisk, musikalsk sett: Det var oss, publikum i salen, som trengte en aldri så liten pause før han kastet seg selv og oss inn i musikken igjen.

Dirigenten Andrew Litton og Bergen Filharmoniske Orkester i toppform fulgte Tellefsen gjennom tykt og tynt, med sylspiss presisjon og hudløs sårbarhet. Og ga oss etter pausen enda mer Sjostakovitsj: den splittede femte symfonien i en imponerende balansegang mellom bunnløs sorg og hysterisk, vrengende ironi. Kantet musikk, skarp, grov – musikk man aldri blir ferdig med.

Ingen kommentarer: