Bergens
Tidende Morgen, 26.11.1998
Verk av Jan Fischer, Paul Patterson og Paul Hindemith
Griegakademiets Sinfonietta og Kammerorkester
Dirigenter: Einar Røttingen og Ricardo Odriozola
Gunnar Sævigs Sal
Spennende møte med den unge musikergenerasjonen i Bergen
Hva er samtidsmusikk? Musikk som er skrevet av tidens
komponister? Eller bare musikk som noen spiller i dag? Eller må det være musikk
som fremdeles er retningsgivende for dagens komponister, for dagens musikkliv?
Man kommer lett til å lure på den slags spørsmål, når man
leser programmet til årets Autunnale – Bergens festival for samtidsmusikk.
Eller når man f.eks. sitter i Gunnar Sævigs sal en lørdag kveld, på en konsert
som starter med tsjekkiske Jan Fischers neoklassisistiske «Sonatorum» for fire
instrumenter fra 1971, fortsetter med engelske Paul Pattersons
Ligeti-inspirerte «Intersections» for åtte instrumenter fra 1975, og slutter
med Paul Hindemiths tunge, pompøst tilbakeskuende ballettmusikk «Noblissima
Visione» fra 1938. Hvor langt tilbake går samtiden egentlig? Og hvem sin samtid
taler vi om her?
Samme hvordan en snur og vender på det: det var ikke mye
samtidsmusikk å høre denne kvelden i Gunnar Sævigs sal. Til gjengjeld var det
samtidsmusikere i massevis. Eller kanskje man heller skulle si:
fremtidsmusikere. For det var Griegakademiets studenter, den unge, nye
musikergenerasjonen, som sto i sentrum.
Og hvis man i stedet for å mase om begrepet samtidsmusikk,
spør til utsiktene for fremtidsmusikken, da må svaret bli: takk, bra! For her
ble det i hvert fall demonstrert både musikalitet og solid håndverk.
I Fischers «Sonatorum» imponerte spesielt pianisten Dana
Marinescu og fløytisten Kjersti Sellevåg med en spenstig, helt typeriktig
«musikantisk» fortolkning. Vi bør også fremheve de åtte musikere som under
Einar Røttingens ledelse oppførte
Pattersons «Intersections», et krevende verk som eksperimenterer med
uvanlige klanger og klangfarger. Og endelig konstaterte vi, i Hindemith, at
Griegakademiets studenter ikke alene kan fylle alle plasser i et ganske stort
kammerorkester, men at de også kan få musikken til å bære. Det var ganske visst
en del ru pletter i fiolinklangen underveis, men treblåsere, messing og
slagverk fungerte bra. Og det er et «must» i Hindemith.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar