Bergens
Tidende Morgen, 08.11.2000
Verk av Bach og Lutosławski
Bergen Kammerensemble
Dirigent og solist: Elise Båtnes
Håkonshallen
Fra tysk barokk til polsk samtidsmusikk. Møte mellom Bach og Lutosławski i Håkonshallen
Elise Båtnes og Bergen Kammerensemble er ikke partitro
medlemmer av tidligmusikk-bevegelsen. Så visst ikke. Det er verken
tarmstrenger eller lav kammertone når de i disse dagene oppfører Bachs seks
Brandenburg-konserter i Håkonshallen. Men at de likevel har tatt lærdom av
oppførelsespraktikere og autentisitetsfreaks og årtiers musikalske restaureringsarbeid,
det merker man med en gang.
For femti år siden var disse Bach-konsertene tunge, tette,
mørke, dekket av sigarrøyk og ferniss. Når Kammerensemblet denne mandag kveld
spiller nr. 2, 3 og 4, er de blitt gjennomsiktige som akvareller. Her er det
hele tiden lyse, klare farger, her er det muntert swingende musikk med diskret
piskende cembalo i bunnen. Av og til swinger det så mye at førstefiolinene blir
litt ustø, spesielt i de raske tredjesatsene, men helhetsinntrykket er
overbevisende: Dette er vår tids Brandenburg-konserter, slik skal de spilles:
Luftig, lett, elegant.
Programmet forteller ikke hvem som hadde solostemmene denne
kvelden. Og det er vel greit nok. Bergen Kammerensemble er jo et musikalsk
kollektiv. Men man hadde likevel lyst til å nevne navnene på de to glimrende
blokkfløytenistene som Elise Båtnes hadde med seg i den fjerde konserten. Eller
den fantastiske, treffsikre trompetisten som forgylte yttersatsene i nr. 2 med
sylspisse, klokkerene og åndeløst virtuose innsatser: Musikalsk ekvilibrisme på
høyt nivå, høyt oppe under kuppelen, uten sikkerhetsnett.
Inn i mellom var det musikk av Witold Lutosławski, den gamle
polske samtidskomponisten. Hans «Preludier og Fuga for 13 strykere» fra 1972
har, trass i tittelen og trass i den kontrapunktiske teknikken, ikke så veldig
mye til felles med Bach. Men sammenstillingen fungerte likevel ganske bra:
Lutosławskis ekspressive strykermusikk og hans eksperimenter med musikalske tilfeldigheter dannet en fin kontrast til Bach. Og Elise Båtnes som førte
musikerne gjennom de frie passasjene hvor Lutosławski vil at de skal
improvisere over linjer, firkanter og trekanter, fikk demonstrert at hun ikke
bare er en bra fiolinist, hun er også en stødig orkesterleder.
For de som ikke var til stede i Håkonshallen på mandag: Det
er ikke for sent. Kammerensemblet spiller de resterende Brandenburg-konsertene
pluss flere verk av Lutosławski i kveld.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar