Blåserkultur

Bergens Tidende Morgen, 17.11.2000

Reykjavík Blåsekvintett
Bergen Kammermusikkforening
Grand Selskapslokaler

Blåsemusikk på høyeste nivå.


De spiller nesten syndig bra, disse fem islandske blåserne. De kan alt hva genren krever, klarer alle tekniske krav, scorer høyt i alle disipliner. Klangen er mettet, varm, fullstendig uten sprekker. Hver frase er slipt og finpusset. Allting, selv de aller minste detaljene, er sjekket igjennom og satt på plass. Det er rett og slett sjelden man hører blåsemusikk av denne kaliber. Blåserkultur på høyeste nivå.

Når ordet perfeksjon allikevel ikke er det første som melder seg etter konserten med Reykjavík Blåsekvintett, har det å gjøre med repertoaret. Kvelden igjennom var det et eiendommelig misforhold mellom musikernes tekniske standard og den musikken de hadde valgt å spille. Det startet med et drepende kjedsommelig stykke dansk romantikk signert Peter Rasmussen. Deretter et verk av islandske Tryggvi Baldvinsson, skrevet i år, men musikalsk sett hjemmehørende i begynnelsen av forrige århundre. Dertil litt galanterier fra småtingsavdelingen: Tre stk. Jacques Ibert, tre stk. Ferenc Farkas. Pluss til slutt en liten musikalsk spøk av Atli Heimir Sveinsson. Allting levert med godt humør og overlegen teknikk. Men like fullt: spilte krefter.

Hvordan kvelden kunne ha vært, sto for alvor klart da kvintetten plutselig smelte til med en fullstendig suveren utgave av György Ligetis «Dix pièces pour quintette à vent» (1968), den moderne blåserlitteraturens vakreste, men også vanskeligste verk. Her er det bare å bøye hodet: En teknisk og musikalsk sett mer dekkende tolkning enn den Reykjavík Blåsekvintett presenterte onsdag kveld i Bergen Kammermusikkforening, finner man neppe i noen konsertsal i dag.

Ingen kommentarer: