Verk av Aagard-Nielsen, Vaage, Stalheim, Hvoslef og
Odriozola
Einar Røttingen, klaver
Teatergarasjen
Einar Røttingen presenterer fem flotte komposisjoner for soloklaver.
Det ble markedsført som en sportsbegivenhet: En pianist, fem
vestlandske komponister, fire urfremførelser. Joda. Kvantitet er viktig. Men
det teller vel også – kanskje aller mest? – at det var bra musikk som ble
presentert denne kvelden. Flott, velskrevet, moderne musikk for soloklaver.
Spilt med vanlig autoritet og sikkerhet av Einar Røttingen.
Hele det 20. århundre er full av mesterverk for soloklaver –
fra Bergs til Boulez' sonater, fra Debussys til Ligetis etyder, fra Weberns til
Kurtags miniatyrer. Alt som kan krype og gå i den moderne musikken har vært
der, har skrevet store verk i denne genren. Så egentlig er det et ganske
fryktinngytende landskap de fem komponistene beveger seg inn i. Men de gjør det
imponerende uimponert, de prøver seg frem, de finner sine egne veier. Det er
tydeligvis ikke siktemålet å skrive storverk, men mindre kan også gjøre det.
Selvsagt blir det en del déjà entendu underveis – mange
brutte impresjonistiske akkorder, mye kantet neo-klassisistisk melodikk, mange
slagverkseffekter i det rytmiske. Og til slutt en hel Keith Jarrett-konsert, komplett
med boogie-woogie innslag og barnesanger, pakket sammen i Ricardo Odriozolas
«Piano Fantasy». Men selv de mest åpenlyse lån og referanser fungerer ofte bra
i sammenhengen. For det er også mye humør og ironi i disse verkene.
Det er ikke den strenge, regelbundne systematikken som
preger musikken, men det uformelle parlando, den assosierende samtalens
prinsipp, det ene ordet som tar det andre. Men i samtalens løp hører man også
den personlige stemmen, f.eks. i «Piano Solo» hvor Ketil Hvoslef i korte avsnitt
fokuserer på enkelte effekter – en forsirende figur som spennes ut mot en
rytmisk akkordgrunn, overtoneekkoet i en klang som dempes, en melodi som bæres
av blokkakkorder.
Og mest overbevisende denne fredagskvelden: Jostein
Stalheims «Dialog», et personlig, originalt verk, sprengt, fragmentert,
springende fra topp til bunn i klaviaturet, en musikalsk vilje som setter seg
igjennom uten smålige hensyn til instrumentets kvaliteter og muligheter – og
kanskje nettopp derfor et stykke musikk man kommer til å huske.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar