Verk av Michael Jarell, Xu Shuya, Hanspeter Kyburz, Beat
Furrer og Emmanuel Nunes
Ensemble Contrechamps
Dirigent: Zsolt Nagy
Logen
Musikalsk besøk fra Sveits og Kina
Ensemble Contrechamps er en slags sveitsisk pendant til vårt
eget BIT 20 Ensemble – et fleksibelt kammerensemble som har spesialisert seg i
moderne musikk for små og mellomstore besetninger. At det er snakk om et
ensemble som holder høyt teknisk nivå, det demonstrerte åtte musikere og
dirigenten Zsolt Nagy på tirsdagens konsert i Logen. De demonstrerte også et av
samtidsmusikkens krisetegn: avradikaliseringen, uskadeliggjørelsen, den
omseggripende demontering av musikkens kritiske potensialer.
På programmet stod fem verk av fem nålevende komponister.
Og, jo visst, sveitsisk-østerrikske Michael Jarrells «Assonance III» (1989) er
et bra, velklingende gestisk verk. Og, jo, sveitsisk-tyske Hanspeter Kyburz har
bra grep om fraktalteknikken i sin «Danse aveugle pour cinq instruments»
(1997). Og sveitsisk-østerrikske Beat Furrer skriver bra blåsemusikk i sin
«Trio für Flöte, Oboe und Klarinette» (1985). I det hele tatt er det veldig mye
bra handverk her, bra sans for instrumentenes egenart, bra utnyttelse av
klanglige muligheter og nyanser. Og så videre, og så videre. Bare bra alt
sammen. Og samtidig dypt uinteressant, pregløst, karakterløst, formløst. Musikk
uten motstand, uten mothaker. Når selv de villeste dissonansene begynner å
virke veltilfredse og veltilpassede, er det grunn til å bli urolig.
Musikalsk mainstream. Musikk midt i strømmen.
Tverrsnittsmusikk. Mitteleuropa. Og så allikevel ... Ikke alt var like blast
denne kvelden: Portugisiske Emmanuel Nunes' verk «Nachtmusik I» (1977-78), en
lang, lang, nesten alt for lang rekke musikalske begivenheter var ett lyspunkt.
Et annet var kinesiske Xu Shuya som var representert med et verk så nytt at det
ennå ikke hadde fått navn: det dreier seg om et hybridverk der kinesisk
folketone møter vestlig modernisme, der musikerne både spiller og synger, der
korte, fortettede satser hugges opp og brytes ned av lange pauser.
Fremmed musikk, merkelig musikk. Musikk som demonstrerer at
det mest spennende i samtidskunsten – nå som før – skjer i utkanten, utenfor
hovedstrømmen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar