Verk av Giacinto Scelsi, Luciano Berio, Luigi Dallapiccola
Kenneth Karlsson, klaver
Troldsalen
Stor avslutning av Autunnalen med Kenneth Karlsson og italiensk klavermusikk i Troldsalen
«Jeg har ofte henvist til Rainer Maria Rilke som taler om
redselen og ærbødigheten for det skjønne, og om nødvendigheten av ikke å gå til
grunne i møtet med skjønnheten», sa Sylvano Bussotti en gang i et intervju.
Rilke-sitatet var så viktig for ham at han skrev det inn i «The Rara Requiem» i
1970. Kanskje klinger det også med når han samme år siterer seg selv og sitt
Requiem i «Foglio d'album» for soloklaver. Og kanskje var det noe slikt Kenneth
Karlsson hadde i tankene da han valgte nettopp dette verket til innledning på
konserten i Troldsalen på søndag.
For når Karlsson spiller dette ultrakorte stykket – som
egentlig bare er noen få, løsrevne klanger – da åpner han opp for en verden
hinsides alle vanlige skjønnhetsnormer. Og åpner samtidig en konsert med
italienske klaververk som alle ligger i samme felt, i samme register, som alle
arbeider med samme estetiske problemstillinger. Hva enten musikken er signert
av den strenge systematikeren Dallapiccola, den unge Berio eller den
ekscentriske mystikeren Scelsi er det musikalske uttrykket så rystende intenst,
så forferdende vilt, så fylt av betydning at kun en pianist av Karlsson skremmende
format er i stand til å håndtere disse verkene, holde dem opp for oss, holde
dem på den rette avstanden – slik at det blir mulig å høre dem uten å gå til
grunne.
Det blir Kenneth Karlsson som lukker årets Autunnale. Han
slutter som han startet. Og her, til aller sist, etter mange dager med ny
musikk, er det som om Bussottis lite Albumblad er fallet til ro. Det høres
nesten fredfylt ut nå, i hvert fall mer avklart, er ikke fullt så foruroligende
lenger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar