Joseph Haydns «Die Schöpfung»
Anne Margrethe Eikaas (sopran), Richard Edgar Wilson
(tenor), Simon Kirkbride (bass)
Dirigent: Martin André
Årstad Kirkekor
Collegiûm Mûsicûms Kor og Orkester
Korskirken
Collegiûm Mûsicûm slutter sesongen med strålende fremførelse av Haydns «Skapelsen»
Lenge leve Fader Haydn! Lenge leve musikken! – ropte
publikum begeistret i tumultene etter den første offentlige fremførelsen av
«Skapelsen». Man hadde lyst til å rope noe tilsvarende på søndag. For denne
komponisten og denne musikken er fremdeles like levende og kraftfull i dag som
den gang for 200 år siden i Wiens Hoftheater. Ingen som hørte Collegiûm
Mûsicûms fremførelse i Korskirken kan være i tvil om dette. Eller om at denne
fremførelsen var en unik begivenhet i vårt lokale musikkliv.
Det er selvsagt skapelsesberetningen det dreier seg om,
første Mosebok supplert med utdrag fra Salmene og fra Miltons «Paradise Lost».
Det hele satt i musikk av Haydn, for stort orkester, med tre solister i rollene
som erkeenglene Uriel, Gabriel og Raphael og som Adam og Eva, og med et kor som
kommenterer og illustrerer fortellingen.
I Korskirken merket man fra første takt at dirigenten Martin
André hadde full kontroll over hele dette store apparatet – og en klar
forestilling om hva han ville bruke det til. I hans versjon ble «Skapelsen» et
menneskelig og nærværende verk, et oratorium i øyenhøyde så å si, avvekslende,
diverterende, melodiøst, nærmest verdslig i sin fortellende, billedskapende
bestrebelse. Men også et verk med en helt egen alvor, en egen velde og
verdighet.
Kjernen i dette verket er en fortelling. Kjernen i enhver
tolkning av dette verket er formidling av denne fortellingen, det dreier seg om
å kunne kommunisere. Og det kan tenoren Richard Edgar Wilson. Han sang Uriels
parti uttrykksfullt og uanstrengt, med flott, fyldig stemme og hadde hele tiden
fin kontakt med forsamlingen. Også sopranen Anne Margrethe Eikaas imponerte –
både som en overjordisk Gabriel og som en sødmefylt Eva med gjennomkontrollert
artikulasjon og knivskarpe koleraturer. Bassen Simon Kirkbride la en solid
grunn i rollene som Raphael og Adam.
Vi legger til at Collegiûm Mûsicûms orkester spilte sin
beste konsert denne sesongen. Og at kollegiets kor, supplert med et veltrent
Årstad Kirkekor, fanget opp alle nyanser i denne fargerike musikken, fra de
fineste, sarteste klangene til de helt store, rungende hammerslagene – en
korprestasjon som får vårens avisdiskusjon om skillet mellom amatører og
profesjonelle til å fortone seg som nokså uinteressant.
I begynnelsen var ordet, står det i Første Mosebok. Den
setningen har Haydn fjernet. I hans skapelsesberetning starter det hele med
musikk. Lenge leve Haydn, lenge leve musikken!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar