Storegut
Tekst av A.O.Vinje, redigert av Carlos Wiggen
Musikk komponert og dirigert av Bergmund Waal Skaslien
Scenografi: Stephan Østensen
BIT Teatergarasjen
Imponerande prestasjon av Ann Helen Moen i den nye operaen «Storegut»
Storegut vert drepe på fjellet. Olav, faren hans, finn beina
mange år etter og ber dei ned «på rygg i sekk. Og sumt eg tenkte då, eg fekk
sett ut i song med desse ord». Slik byrjar A.O. Vinje diktet «Storegut vert
atterfunnen» frå diktsyklusen «Storegut». Og her byrjar òg Bergmund Waal
Skaslien operaen sin – som framsteller kva Olav tenkjer og hugsar om sonen og
det øydelagde livet hans.
I korte glimt vert det fortalt om guten som ikkje tolte
urettvise, om forelskinga i Agnes, dottera til ågerkaren Gunnstein, om turen
til kongen i København, om klagane som ikkje førte fram, og om galskapen som
greip han då han vart dømd fredlaus.
Det er action nok i dette stoffet, men likevel er det vanskeleg å formidla det og få
det til å henge skikkeleg saman. For verken historia eller den sentrale figuren
dannar nokon heilskap i Vinje sin diktsyklus. Og dei mogelege samanhengane er
ikkje vortne tydelegare i den versjonen som Skaslien og Carlos Wiggen,
librettisten hans, presenterer i operaen. Storegut er ein krysning, ein hybrid,
det er både moment av Peer Gynt, av Parsifal og av Robin Hood i han, men kva
som djupast sett driv han og korleis historia hans skal forståast, det vert
ikkje heilt tydeleg undervegs. Sjølvsagt hjelper det ikkje på saka at ein
sjeldan skjønar kva han og dei andre personane heilt konkret driv på med fordi
det meste av framsyninga går føre seg i mørke med ein flimrande ljossvak
videoprojeksjon som vesentlegaste scenografiske element.
Musikken som ber handlinga fram, er cross-over, ein litt
grå, udynamisk krysning mellom moderne komposisjons- og improvisasjonsmusikk
med innslag av vassen folketone. Transjoikaren Nils Olav Johansen er nok den
som kjenner seg best heime i dette hybride landskapet. Han syng Storegut med
energi og kraft, men har ikkje mange fargar på paletten sin, og den særprega,
liksom klynkande og svevande stemma hans vert einsformig og trettande i lengda.
Ikka Leppanen er ein meir ortodoks songar, men fungerer likevel betre i
samanhengen og gjev ei solid framstelling av Olav.
Det store musikalske ljospunktet er likevel sopranen Ann
Helen Moen i rolla som Agnes. Ho er i sterk vekst i desse åra, ein ung kunstnar
på full fart framover. Stemma hennar er kraftig og smidig med veldig intensitet
både i djupet og i høgda. Og i tillegg har ho eit scenisk nærvere og ein
naturleg autoritet som gjer henne, og figuren Agnes, til det heilt sentrale i
denne framsyninga.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar