Verker av Beethoven, Schumann m.fl.
Martin Fröst, klarinett
Tanja Tetzlaff, cello
Gunilla Süssmann, klaver
Logen
Gunilla Süssmann med musikalske venner i Logen
Av de to unge musikerne som Gunilla Süssmann hadde med seg i
Logen mandag, er svenske Martin Fröst den som er kommet lengst i karrieren. Han
er allerede et veletablert, internasjonalt navn, en fremragende, virtuos
klarinettist som kjenner kjernerepertoaret ut og inn og kan blåse flettene av
de fleste av sine eldre kolleger. I tillegg er han en glimrende danser og
mimiker og vekker oppsikt med eksperimenterende tolkninger av nye verker i
grenselandet mellom musikkteater og performance. Noe han demonstrerte med en
effektfull fremførelse av Anders Hillborgs klarinettkonsert "Peacock
Tales" fra 1998 i en versjon for dansende solist og tape.
Det var nå ikke ren Fröst-festival denne mandagen. Egentlig
var det kammermusikk det først og fremst dreide seg om. Og med tyske Tanja
Tetzlaff på cello og Süssmann på klaverkrakken hadde Fröst to ualminnelig
sterke partnere som kunne gi ham både samspill og motspill.
Det startet med en livlig, munter fremførelse av Beethovens
populære Gassenhauser-trio, op. 11, der det var rik anledning til å studere de
ulike kunstneriske temperamenter som var samlet på scenen: Fröst er
perfeksjonisten som har slepet og polert hver enkelt frase og overveid hvert
eneste åndedrag, mens Tanja Tetzlaff er en mer robust og spontan kunstner som
griper musikken og sjansene i flukten. Og bak dem, ved flygelet, sitter en
myndig Gunilla Süssmann og samler musikken med klarhet og overblikk.
Etter Beethoven ble det duospill: Først Tetzlaff i en solid,
kraftfull tolkning av Sjostakovitsjs cellosonate, op. 40, og etter pausen
Fröst, delikat, gjennomkontrollert, i Schumanns fantasistykker for klarinett og
klaver, op. 73. Og til sist var da alle tre musikere samlet på scenen igjen,
denne gang i det som skulle bli kveldens høydepunkt: En varm, erkeromantisk
fremførelse av Brahms' sensommerlige klarinett-trio i a-moll, op. 114, der
Fröst og Tetzlaff fant sammen i blomstrende samspill.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar