Verk av Percy Grainger og Edvard Grieg
Bengt Forsberg, Piers Lane og Håvard Gimse, klaver
Logen
Bengt Forsberg som entusiastisk advokat for Percy Graingers musikk
Det er lett å la seg lure. Han ser så formell og korrekt ut
der han sitter i bakgrunnen ved flygelet og akkompagnerer Anne Sofie von Otter.
Men vi som fant veien innom Logen søndag kveld fikk møte en helt annen person:
Bengt Forsberg, helt fremme på scenen - i rollen som stand-up konferansier, som
entusiastisk advokat for australske Percy Graingers musikk, og som vill og gal
anfører for pianistene Piers Lane og Håvard Gimse.
Det var løs snipp. Det var høyt humør. Det ble spilt fir- og
sekshendig på to klaverer. Og mitt i alle festlighetene var det uventet
gjesteopptreden av Leif Ove Andsnes som ble kommandert opp fra salen for å
spille firhendig sammen med Forsberg på ustemt harmonium. Jo da, dette var en
annerledes konsert.
Men så er Percy Graingers musikk da også annerledes enn det
meste av det som er skrevet i de første årtiene av forrige århundre. Her er
ingen storladen senromantikk, ingen innadvendt, eksperimenterende modernisme,
bare raus, strømmende, gjenkjennelig musikk, inspirert av nordiske og engelske
folketoner.
Tiden har ikke vært gunstig for denne musikken. I dag høres
det meste temmelig monotont og trivielt ut. Etter hundre år med jazz og
populærmusikk virker rytmikken stivbent og harmonikken på grensen til det
banale. Hvis Graingers musikk skal spilles i dag, må det visst være nettopp
slik Forsberg og hans muntre menn gjorde det i Logen denne søndagen - med
entusiasme, med kjærlig ironi, og med så mye teknisk overskudd at selv de mest
corny delene får nytt liv og løfter seg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar