Bergens Tidende Morgen, 04.05.2003
Det har vært en del innlegg i BT etter min anmeldelse av
Kenneth Sivertsens Requiem (12.4). Kanskje det er på sin plass med et par
kommentarer fra min side? Jeg skal gjøre det kort.
Offentlig debatt om musikalske anliggender er sjelden, selv
i Bergen der uttrykksviljen ellers generelt er stor. Derfor er det bare bra at
det for en gangs skyld kommer reaksjoner på en musikalsk vurdering. Det som
kanskje ikke er vel så bra, er den typen argumentasjon som fremføres i
leserbrevene. Skribentene er uenige med mig, og mener derfor at jeg er udannet,
mangler kompetanse og bør slutte å skrive. Man kjenner mønstret. Og dersom man
har litt humorisk sans kan man more seg over at BFO's direktør d. 13.4
beskylder meg for å være en autoritær kulturstalinist ... og straks etterpå får
støtte fra ivrige lesere som dels krever skriveforbud for folk med andre
meninger enn dem selv, dels vil ha BT's kulturredaksjon skiftet ut med lojale
partikammerater.
En av skribentene (29.4) mener at jeg skriver uforståelig,
men har dog forstått så mye at hun er uenig med mig – selv om hun ikke har vært på konserten. En annen mener
(15.4) derimot at jeg skriver alt for forståelig og meddeler at «man» vil ha
seg frabedt slikt i avisen. Hvem «man» er, opplyser han dog ikke.
Flere av innsenderne henviser til egne positive opplevelser
og til at publikum i Grieghallen var tydelig begeistret for verket. Til dette
er å si at en anmelders oppgave ikke er å anmelde publikum, men å anmelde
verket. Publikums reaksjoner på uroppførelsen fikk i øvrig bred dekning i BT
dagen etter premieren (11.4). Andre leserbrev henviser til at verket er
komponert under sykdom. Men det er ikke anmelderens oppgave å anmelde
komponistens sykdom – som i øvrig fikk bred dekning i BT og andre aviser i
dagene opp mot premieren.
I motsetning til leserbrevsskribentene er BFO's direktør
Lorentz Reitan (13.4) visst egentlig ikke fundamentalt uenig med meg når det
gjelder vurderingen av verket. Han bemerker bare at min anmeldelse er kort.
Joda. Jeg skrev faktisk en avisanmeldelse, ikke et stykke analytisk kritikk
beregnet på et musikkvitenskapelig tidsskrift. Selvsagt skulle jeg ønske jeg
hadde mer spalteplass i avisen pluss romsligere deadline. Hadde jeg hatt
mulighet for å skrive detaljert, og hadde jeg f.eks. også hatt mulighet for å
lese Sivertsens partitur på forhånd, ville jeg ha utdypet og eksemplifisert
forskjellige momenter, men det ville selvsagt ikke endret min grunnleggende
vurdering – som er at dette verket ikke henger sammen, at det består av løse
skisser som fremføres av tre-fire forskjellige musikergrupperinger uten
innbyrdes kontakt, at orkestersatsen er syltynn, at instrumenteringen i en del
tilfeller er problematisk og tilsynelatende foretatt uten større forståelse for
instrumentenes og korstemmenes register, at det generelt er snakk om dårlig
håndverk i de orkestrale delene og i korsatsene, og at det på premierekvelden
bare var de improviserte passasjene som hadde en viss musikalsk tyngde.
Jeg har stor forståelse for at Reitan føler det er vanskelig
å uttale seg om en problematisk disposisjon. Men jeg er likevel forundret over
de billige retoriske knepene han velger å bruke i innlegget sitt. «Uhildet
kritiker?» spør han ironisk. Men – kunne man spørre tilbake - er en kritiker
nødvendigvis «hildet» fordi han ikke ukritisk videreformidler Harmoniens
PR-materiale? Eller: Hvem er det egentlig som er «hildet» i denne saken?
Anmelderen som tar stiling til verket slik det presenteres i konsertsalen,
eller direktøren som har bestilt verket og som har jobbet intenst med saken
over lengre tid? Og videre: Blir man automatisk kulturstalinist fordi man peker
på at det burde vært foretatt kvalitetskontroll en eller annen gang underveis i
prosessen fra bestilling til fremføring? Mener Reitan faktisk at denne
bestillingen er gjennomført som avtalt? Inngikk det f.eks. som en del av den
opprinnelige kontrakten at en studerende fra Griegakademiet skulle kalles inn i
siste liten for å foreta orkestreringen? Og så videre. Og så videre.
Reitan slutter med å fremheve «publikums spontane, stående
applaus». Joda. Men Reitan vet jo godt at bergenspublikummet generelt er heftig
og begeistret, og at spontan, stående applaus er regelen snarere enn unntaket i
Grieghallen. Det er naturlig at bergensenes varme og raushet gleder direktør Reitan,
men når det gjelder den musikalske vurderingen av Sivertsens Requiem burde
musikk-mennesket Reitan kanskje snarere lytte til sin egen musikalske
fornemmelse. Eller til de involverte musikerne.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar