Felix Mendelssohn: Symfoni nr. 2
Marianne Juvik Sæbø og Liv Elise Nordskog, sopran
Matthias Bleidorn, tenor
Karstein Askeland, dirigent
Collegium Musicums kor og orkester
Johanneskirken
Collegium Musicums kor og orkester i Johanneskirken med flott fremførelse av Mendelssohns Lobgesang-symfoni.
Tiden har ikke vært nådig mot Felix Mendelssohn. Samtiden
mente han var verdens største komponist. Da han døde ble det betraktet som en
internasjonal tragedie. Men i dag, nesten 150 år etter, er han nærmest glemt. I
konsertsalene hører man en enkelt symfoni, noe scenemusikk, et par
klaverstykker – resten er taushet. Og det er kanskje synd. I hvert fald ga
Collegium Musicums konsert på søndag oss lyst til å høre mer.
Det var hans symfoni nr. 2 som sto på programmet.
Lovsangssymfonien kalles den. Et merkelig verk, en bastard, en symfoni-kantate
skrevet for at feire boktrykkerkunstens 400-års jubileum. Et typisk romantisk
verk, musikk som vil mange ting på en gang, musikk som peker i alle retninger.
Et stort tenkt verk, nærmest et slags svar på Beethovens niende: Først tre
romantiske orkestersatser – som Karstein Askeland og orkestret ga en
entusiastisk, feiende flott fremførelse. Og deretter den sentrale delen: en
kantate for kor og tre solister i ni satser over bibelske tekster.
Det var under denne siste delen at musikken for alvor tok av
under fremførelsen i Johanneskirken. Ikke minst på grunn av de tre solistene.
Tenorpartiet ble sunget med autoritet av tyske Matthias Bleidorn som imponerte
med den dystre «Stricke des Todes». Marianne Juvik Sæbø og Liv Elise Nordskog
ga klokkeklare, teknisk overbevisende tolkninger av sopranpartiene. Det var
spesielt tydelig at Nordskog følte seg hjemme her. Og hennes kjølige, mørke
sopran passer da også veldig bra til romantiske musikk av denne typen. Skulle
man fremheve noen av vokalsatsene må det nettopp bli duettene hennes med Juvik
Sæbø og Bleidorn.
Men ellers var det selvsagt koret som sto i sentrum denne
kvelden. Og Karstein Askeland har virkelig utrettet små mirakler med dette
koret. Klangen var samlet, egal kvelden igjennom. Artikulasjon og tekstuttale
var prisverdig klar. Her var det mye å glede seg over. Men det er tross alt
grenser for hva Askeland kan få til. Han kan dessverre ikke fremtrylle flere
herrestemmer enn det faktisk er. Og det er for få. Alt for få til et verk som
dette. Man merket det spesielt i den uakkompagnerte koralen hvor man for første
gang kunne høre herrestemmene tydelig. Og hvor man forsto at det er betydelig
mer musikk i disse korsatsene enn hva fremførelsen som helhet ga inntrykk av.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar