Verk av Richard Strauss, Gustav Mahler og Frantz Schubert
Håkon Hagegård, baryton
Andrew Litton, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Andrew Littons offisielle debut som sjefdirigent for BFO
Denne torsdagskonserten var formentlig den viktigste i 2002
- derfor tar vi konklusjonen med en gang: Dette var bra, veldig bra. Andrew
Littons offisielle debut som sjefdirigent for BFO ble en flott demonstrasjon av
orkesterkultur og solid musikalsk håndverk. Dersom samarbeidet fortsetter på
denne måten, er det bare å glede seg. For da kan det være duket for de helt
store opplevelsene i Grieghallen de neste årene.
Musikerne har vært på turne i flere uker og er for tiden mer
samspilte enn vanlig. Og selvsagt har bevisstheten om den nye mannen på podiet
også bidratt til å styrke engasjementet. Men det var ikke bare økt rutine og
høy konsentrasjon som skapte det bra resultatet. Kvelden igjennom merket man en
ny stemning, en ny klang i orkestret. Kveldens to orkesterverker, Strauss’ Don
Juan og Schuberts 9. symfoni, fikk en gjennomarbeidet, disiplinert og klar
fremførelse. Spesielt var Littons tolkning av Schubert-symfonien interessant -
som en indikasjon om hva som er hans styrke. Og hva vi kan vente oss i tiden
fremover.
Schuberts niende kalles vanligvis «den store», men burde vel
egentlig - med en spilletid på om lag 55 minutter - heddet «den lange». Og det
er nettopp lengden som vanligvis er problemet her, for denne symfonien har ikke
det lange, seige åndedraget som andre store verk i den romantiske tradisjonen.
Den er oppbygget som serier av temaer og fragmenter. Som det kan være vanskelig
å holde sammen på og få til å danne en større helhet. Litton forsøkte da heller
ikke dette, han konsentrerte seg i sin tolkning om å gjøre rede for de enkelte
musikalske delene og tydelig markere deres posisjon i det lange forløpet. Dette
ble en klart artikulert fremførelse hvor fremleggelsen av verkets struktur var
det sentrale, men hvor det også var jobbet med de små detaljene, de små,
viktige overgangene. BFO fulgte Littons minste vink. Klangen var stor og
strålende, nesten «amerikansk». Fremførelsen var teknisk upåklagelig. Solid
musikalsk håndverk.
Flott teknikk var det også i fremførelsen av Mahlers «Lieder
eines fahrenden Gesellen» med Håkon Hagegård som solist. Selv om det etter
hvert er over et kvart århundre siden Hagegård sjarmerte allverdens tv-seere
som Papageno i Bergmans versjon av Tryllefløyten, har stemmen hans fremdeles et
ungdommelig, lett, nesten uskyldig preg – noe som passer bra til disse
ungdomssanger av Mahler. Men det er samtidig tydelig at årene har tært på denne
stemmen. Den er skrøpelig både i høyden og dybden, og det må jobbes hardt og
økonomiseres kraftig for å få den til å bære. Hagegård klarer det med imponerende
teknikk og naturlig musikalitet, men vurdert som Mahler-tolkning var hans
innsats denne kvelden noe problematisk – ofte for forsiktig, for
tilbakeholdende, for kalkulerende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar